Kyrkan - ett stöd vid sorg

Nyhet Publicerad Ändrad

Sorg drabbas i stort sett alla människor av någon gång i livet. De flesta behöver stöd och kyrkan hjälper människor i sorg på flera sätt berättar Hege Marie Korshavn, diakon i Västermalms församling.

Vad är sorg?
- Det är en känslor och tankar och det kan kännas både fysiskt och psykiskt i kroppen. Sorg är en händelse som har hänt i ditt liv som du sörjer och du bli väldigt trött av sorg.

Vad är svårast i mötet med människor i sorg?
- Det svåraste att möta människor i sorg är när de är i den akuta fasen och de känner hopplöshet. De ser inget ljus i mörkret och då försöka få dem att se hoppet och tro på hoppet, det är nog det svåraste.

Hur lär man sig leva med sorg?
- Man säger att tiden läker alla sår. Sorgen kanske inte läker och försvinner men sorgen blir lättare att hantera med tiden. Man lär sig så småningom vad som händer med en när sorgen kommer över en och kanske har man något verktyg att använda för att hantera det just då. Det kan vara att gå undan och kanske vara ledsen en stund eller att ha nära och kära runt omkring sig eller om man helt enkelt måste tänka eller göra något helt annat ibland. Sorg tar mycket kraft och energi så det är viktigt att man är rädd om sig.

Hur tänker du kring åsikter som att Gud orsakar oss lidande och sorg?
- Jag tror inte att det är Gud som orsakar det här, men för mig är Gud med mig i allt i mitt liv. Både i glädje, lidande och sorg. Jag vet att Gud finns med mig och det ger mig en trygghet, det ger mig en tro på hoppet och jag vet att jag aldrig är ensam.

Hur stöttar man en vän i sorg, har du några råd?
- Jag får höra ganska ofta att en del vänner försvinner när man är i sorg och det kan nog bero på att de inte vet hur de ska bete sig. Vad de ska göra eller inte ska göra, vad man kan säga och vad man inte kan säga. Det viktigaste är att bara finnas där, att lyssna och låta den här personen som är i sorg få älta om det är det som behövs. Man kan skicka ett sms: Jag finns här, ring om du vill prata. Eller bara skicka ett hjärta. Man behöver inte alls göra mycket men finnas där för att lyssna på personen.

Du har nyligen startat en promenadgrupp, vad är det för något?
- Det är en promenadgrupp för de som är i sorg. Vi träffas på Arbetargatan och där tar vi en liten runda där vi presenterar oss för varandra. Det är ingen anmälan till den här gruppen. Jag lyssnar med dem om det finns något i sorgen just idag som de vill dela med de andra. Ofta finns det något som de vill dela och det sätter igång samtalet. Efter en liten stund börjar vi promenera den rutt som vi i förväg bestämt att vi ska gå. Jag har två volontärer med mig, en av dem går först och jag går sist. Vill man prata så gör man det, vill man bara vara tyst så är man det och vill man gråta så gör man det också. Det hjälper väldigt mycket att ha möjlighet att prata med andra människor som är i samma situation som en själv.

På vilket andra sätt hjälper kyrkan människor som är i sorg?
- Vi har många riter i kyrkan, begravningen är ett sätt att hjälpa människor i sorg. Vi erbjuder också enskilda samtal med diakon eller präst, sorgegrupper, föreläsningar, promenadgrupp, pilgrimsvandring och kreativa kvällar i Västermalms församling. Och allt det här handlar om sorg.

Text och foto: Lasse Skölving