Får Spotify användas i kyrkan?

Nyhet Publicerad Ändrad

Spotify har ändrat reglerna för sin musiktjänst för företag och det är inte längre tillåtet att spela musik från Spotify i kyrkorna.

Spotify Business lägger ner – Så här gör du för att ha inspelad musik i kyrkan.

Spotify har på affärsmässiga grunder beslutat att lägga ner sin musiktjänst för företag ”Spotify Business” från och med den 31 mars 2019. Detta är ett beslut som Svenska kyrkan inte har haft möjlighet att påverka trots att det påverkar hur inspelad musik kan användas i församlingar och pastorat.

Nedan kan du läsa frågor och svar gällande användandet av Spotify i Svenska kyrkan.

Kan man använda ett vanlig Spotifykonto för att spela musik i Svenska kyrkan?
Nej, detta avtal gäller endast privatpersoner. Privata Spotify får inte användas för att framföra en låt eller sång i offentlig miljö utan får bara användas för "hemmabruk" för vänner.

Hur gör man då man vill ha inspelad musik i fortsättningen?
Den som vill ha inspelad musik vid dop, bröllop och begravning kan till exempel göra på något av följande sätt:

CD-skiva - det är tillåtet för en privatperson att ta med sig en CD skiva för att spela upp en låt eller sång. CD-skivan måste vara original och inte bränd av en privatperson. Detta beror på att det lagliga stöd som finns för att bränna en CD för privat bruk inte sträcker sig till att spela upp musik ur den CD:n i gudstjänst eller kyrklig handling. De ”ljudkällor” som kyrkan lagligen får använda vid gudstjänst och kyrklig handling måste vara ”original” och utgivna med upphovspersonernas samtycke. En bränd CD-skiva är inte original utgiven med samtycke.

Nedladdad låt från till exempel iTunes – en privatperson kan ladda ner och betala för en låt som används vid t.ex. ett dop, eller en vigsel eller vid en begravning. En församling/pastorat kan inte ladda ner en låt och använda vid flertalet förrättningar. En förutsättning för användandet av musiken är att upphovsrättsinnehavaren namnges i relation till verket. Detta kan ske i t. ex. en agenda.