Foto: Johan Paulin/SVT

SVT:s Julkalender 2022: Kronprinsen som försvann, är delvis inspelad i Essinge kyrka

Den 1 december är det premiär för årets julkalender, Kronprinsen som försvann, som beskrivs som en ”historisk vintersaga i en svunnen tid ”. Och den uppmärksamme kan komma att känna igen sig då vissa delar utspelar sig i Essinge kyrka.

Inspelningarna skedde i februari i år under mycket hemlighetsmakeri när kyrkorummet förvandlades till en rådssal. Lugna förskolans lokaler gjordes om till sminkloger och församlingshuset blev lunchplats för skådespelare som Sissela Kyle och andra i väldigt spännande kostymer.

SVT Julkalendern: Kronprinsen som försvann 2022. Hertiginnan Augustina (Alva Bratt) och General Leijongap (Dag Malmberg). Foto: Foto: SVT