Luther i enrum

Under kulturnatten 29 april framför skådespelaren Johan Fagerudd monologen ”Luther i enrum” i Kungsholms kyrka. En föreställning om en man och en reformation.

Allt är Martin Luthers fel! Skuldkänslorna. Den lutherska arbetsmoralen.  Och visst var det väl Luther som lärde oss skämmas? Ingenting kunde vara mer fel. Men hur var det då? Vem var han? Hurudan var han?

I slottet Wartburg hålls Martin Luther gömd. Med sina 95 teser har han velat få igång en diskussion kring avlatshandel och korruption. Istället blir han bannlyst och förklaras fredlös. Brevväxlingen med vännerna är hans kontakt med omvärlden. Och i ensamheten försöker han förstå allt som hänt honom under de senaste åren. Om framtiden vet han inget. Vad ska hända med kyrkan? Vad kommer att ske med honom? År 2017 firas reformationens märkesår. Världen förändrades. I stormens öga stod Luther.

Johan Fagerudd är utbildad vid Teaterhögskolan i Helsingfors och har efter det arbetat bl.a. vid Lilla Teatern, Wasa Teater, Dramaten och Strindbergs Intima Teater, samt gjort film och tv. Johan har även regisserat ett flertal uppsättningar, samt skrivit flera pjäser.

Kulturnatt Stockholm

Nu är det dags för Kulturnatt Stockholm igen! Lördagen den 29 april är Kungsholms kyrka öppen kl 18.00-24.00. En kväll som du inte vill missa!