Fairtrade

Västermalms församlings arbete med miljödiplomering: FAIRTRADE / EKOLOGISKT

Tänk FAIRTRADE så handlar du för en rättvisare värld.

Billiga varor pressar priserna nedåt. Den som odlar eller tillverkar det vi vill köpa finns ofta i fattigare länder och de låga prisnivåerna skapar outhärdliga arbets- och livsvillkor för dem och deras familjer.

Här kan vi som konsumenter göra skillnad. Vi kan välja varor som producerats med respekt för både människa och miljö.

Vi kan välja Fairtrade-märkt.

Ska man sammanfatta Fairtrade i korthet, så innebär det att varor får kosta så mycket som det krävs för att ge producenterna i andra länder möjlighet till ett värdigt och självständigt liv. I praktiken handlar det om att vi betalar det som det kostar att producera varan med respekt för människa och miljö, så att odlaren får bättre ekonomiska förutsättningar.

Fairtrade betyder också att varor produceras på ett sådant sätt att man motverkar barnarbete. Man underlättar för producenterna att organisera sig och därigenom utveckla demokrati. Dessutom betalas en extra Fairtrade-premie ut, som investeras i lokalsamhället i form av skolor, sjukvård eller annat man behöver. Fairtrade innebär också att varor ska produceras på ett sätt som tar hänsyn till miljön.

Så nästa gång du handlar: leta efter Fairtrade märket och handla för en rättvisare värld!

Text: Helena Alm Norberg

Viktiga varor att byta till eko

Genom att välja ekologiskt sprids mindre gifter i vår natur.
Kaffe - På kaffeplantagen används idag flertalet giftiga kemiska bekämpningsmedel. Välj ekologiskt kaffe det hjälper både människa och natur.

Bananer och vindruvor - Två frukter som är riktigt hårt besprutade. På bananodlingar används extremt miljöfarliga bekämpningsmedel som kan ge arbetarna och deras barn nervskador. Och vindruvor, med sina tunna skal, kan innehålla rester av flera kemiska bekämpningsmedel. I ett EU-stickprov på ett paket vindruvor hittades till exempel rester av 26 olika bekämpningsmedel.

Mejeriprodukter - För några kronor extra kan du få ekologiska mejerivaror som gör stor nytta både i Sverige och i andra delar av världen. På hemmaplan bidrar du till friskare vatten, mindre gifter. Och i länder som Brasilien behöver ingen natur och inga människor förgiftas. Ekokossorna mumsar mest på växter från den egna gården, istället för hårt besprutat foder från andra sidan jordklotet.

Kött - Vill du ha kött från gladare djur? Välj eko. På köpet får du samma viktiga miljöfördelar som när du köper de ekologiska mejerivarorna.

Potatis - Potatisen är en av de grödor som besprutas mest i Sverige. En riktig skurk är King Edward.

Text: Jenina Dahlberg

Detta vill vi uppnå!

• Servera ekologiskt, faitrademärkt kaffe, te och mjölk.

• Hela församlingen skall bli fairtradediplomerad.

• Servera säsongsanpassad ekologisk och/eller närproducerad mat i så stor utsträckning som möjligt.

• Använda druvjuice eller ekologiska och /eller fairtrade-certifierat nattvardsvin och ekologiskt bröd vid mässorna. Använda ekologiska altarblommor.

• Arbeta med hållbar utveckling i barn och ungdomsgrupperna.

• Att tydliggöra i konfirmandhandlingsplanen hur helhetssynen kring sambandet mellan kristen tro och hållbar utveckling kommer till uttryck.

• Ta fram en resepolicy.

• Införa källsortering.

• Kommunicera mera om hur man på ett enkelt sätt kan bli mera klimatsmart.

• Se över tvätt- och städprodukter som vi använder.

• Minst två församlings-kollekter om året ska vara kopplade till ett miljöarbete.

• Vi ska ställa miljökrav på kurs och konferensanläggningar som vi använder.

• Församlingen ska göra och anta en inköpspolicy.