Barns psykiska ohälsa

I september visas en utställning i församlingens kyrkor om ungas psykiska ohälsa och vart man kan vända sig för hjälp. Under hösten anordnas även föreläsningar, samtal och föräldrakafé med inriktning mot ungas psykiska ohälsa.

Föreläsningar

Tilia – hjälper ungdomar med psykisk ohälsa
Föreläsaren berättar närmare om föreningen Tilia, om psykisk ohälsa bland unga, bemötande och en ung (idag volontär) från oss berättar om sina erfarenheter att leva med psykisk ohälsa-  detta inklusive frågestund. Föreningen Tilia finns tillgänglig 365 dagar om året för ungdomar och unga vuxna mellan 12 – 30 år med psykisk ohälsa. Detta görs genom tre fokusområden: förebyggande, stödjande samt opinionsbildande.
När: Tis 20/9 kl 19.00.
Plats: Kungsholms kyrka.

Kyrkan är till för alla – men får barnen plats?
Lars H Gustafsson, barnläkare och författare, berättar utifrån sin nyutkomna bok ”Barnens rättigheter i kyrkan”. En bok som är angelägen för alla, som på olika sätt möter barn i Svenska kyrkan, anställda, volontärer, förtroendevalda.
När: Tis 27/9 kl 19.00.
Plats: Kungsholms kyrka.

I huvudet på en tonåring
Mia Börjesson, socionom och föreläsare, talar om hur vi kan ”vaccinera” våra barn och tonåringar mot psykisk ohälsa och hur föräldrar kan vara ”reseledare” på barnen livsresa. Föredraget innehåller många exempel och bygger på praktiska inslag.
När: Tis 18/10 kl 19.00.
Plats: Kungsholms kyrka.

När livet inte känns värt att leva
Elin Santell, diakon och teologie kandidat, har lång erfarenhet av arbete med barn och unga och suicidprevention. Elin talar utifrån sin senaste bok ”Lyssna – existentiella samtal med unga”. Den betonar särskilt livsfrågornas vikt i livet och för vår psykiska hälsa.
När: Tis 25/10 kl 19.00.

Samtal på öppna förskolan

21/9 kl 11.00 Bup - spädbarnspsykologi
5/10 kl 10.00 Kyrkans familjerådgivning - att hålla relationen levande
Plats: Barnlokalen Ulrika vid Kungsholms kyrka, Hantverkargatan 6.

Föräldrakafé

11/10 kl 18.00 ”Fältarna” - samtal om nätmobbing
15/11 kl 18.00 Malin Karslsson Lööf - samtal om ungas funderingar
Plats:
Barnlokalen Ulrika vid Kungsholms kyrka, Hantverkargatan 6.

Konsert för världens barn

Konsert med Västermalms församlings barnkörer med insamling till förmån för Världens Barn. Tillsammans kan vi göra skillnad - ta med dig barn, vänner, mor- och farföräldrar!
När: Sön 25/9 kl 16.00.
Plats: Kungsholms kyrka.
Fri entré.

Allt fler unga lider av psykisk ohälsa

Antalet unga som söker hjälp hos Barn- och Ungdomspsykiatrin (BUP) i Stockholms län har fördubblats på tio år. Allt fler unga, mellan 15-25 år, uppger att de mår sämre psykiskt. Enligt Stockholms Stadsmissions Barn- och Ungdomsrapport.

Här kan du läsa hela Barn- och Ungdomsrapporten 2016.