Flygeln i Västerlövsta kyrka.

Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse

Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse arrangerar konserter med professionella musiker i Västerlövsta kyrka, bland annat en årlig julkonsert med Allmänna Sången.

Inför Anders Walls 80-årsdag våren 2011 önskade han sig istället för presenter bidrag till en konsertflygel i hemförsamlingen Västerlövsta. Bidragen lade grunden för den fantastiska Steinway-flygel som hösten 2011 installerades i Västerlövsta kyrka i Heby.

Ambitionen är att varje år arrangera minst fyra konserter av mycket hög musikalisk klass. Konsertverksamheten stöds ekonomiskt av Anders Walls stiftelse.

Tre män och två kvinnor klädda för konsert.

Konsert: Banbrytande Bach 21 april

Om J.S. Bach hade försett sitt ikoniska verk Das wohltemperierte Klavier med vokalarrangemang och kända texter från Bachs egen kyrkomiljö, hur hade det då kunnat låta? Tillsammans med den berömda vokalensemblen Calmus från Leipzig går den svensk-ukrainska pianisten Natalya Pasichnyk in i rollen som Bachs medskapare i ett nytt musikaliskt verk där orden och rösterna sammanflätas med det instrumentala. Verket framförs för första gången inför publik söndagen den 21 april klockan 16.00 i Västerlövsta kyrka. Konserten arrangeras av Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse. Se vasterlofsta.se för mer info och biljetter.