Gula blommor med en gravsten i bakgrunden.
Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Gravskötsel

Har du inte möjlighet att ta dig till kyrkogården så ofta som du skulle vilja? Som gravrättsinnehavare är du skyldig att hålla graven i ett ordnat och värdigt skick samt klippa gräset eller kratta gruset på graven. Vi kan tillhandahålla skötsel, blomplantering, vattning etc enligt vårt erbjudande om avtal. Kontakta kansliet om du vill köpa någon form av gravskötsel.

Gravskötselpriser från och med 2024

På de gravplatser som har köpt gravskötsel kommer en planterings-/bevattningslåda att grävas ned. Då gravskötselavtalet löpt ut finns möjlighet att köpa loss den. I annat fall kommer lådan att tas bort.

Grässkötsel 315:-/år - NYHET!
Gräsklippning, ogräsrensning och grästrimning, kantbeskäring och enklare justering av gravsten.

Grundskötselavtal 767:-/år - NYHET!

Grässkötsel som ovan samt gödning,vattning, borttagning av vissna blommor och ogräs. Höststädning och borttagning av sommarväxter. Vårstädning och borttagning av eventuella vinterdekorationer. Med grundskötsel kan du känna dig trygg med att gravplatsen är i värdigt och ordnat skick.

Skötsel och liten sommarplantering 1003:-/år
Grundskötsel som ovan samt plantering av sommarblommor, gödning, borttagning av vissna blommor och ogräs, vattning. 5 plantor.

Skötsel och stor sommarplantering 1071:-/år
Grundskötsel som ovan samt plantering av sommarblommor, gödning, borttagning av vissna blommor och ogräs, vattning. 8 plantor.

Skötsel samt liten vår- och sommarplantering 1 119:-/år
Grundskötsel som ovan samt plantering av vår- och sommarblommor, gödning, borttagning av vissna blommor och ogräs, vattning. 5 plantor.

Skötsel samt stor vår- och sommarplantering 1 271:-/år
Grundskötsel som ovan samt plantering av vår- och sommarblommor, gödning, borttagning av vissna blommor och ogräs, vattning. 8 plantor.

Plantering av ljung inför allhelgonahelgen 221:-

Utläggning av gravkrans till allhelgonahelgen 221:-

Tändning av gravljus allhelgonahelgen 158:-

Stenriktning, tvätt av gravsten och annat vaktmästararbete 502:-/timme

Plakett till askgravlunden 2927kr

Avtal, betalning och kontakt

Skötselavtalen kan tecknas på 1 år eller 3 år enligt prislista ovan eller så kallat avräkningsavtal. Avräkningsavtal innebär att man betalar in en större summa och varje år dras ett belopp av motsvarande årets aktuella taxa. Ladda ner vår gravskötselfolder som pdf (8,4 MB) för exempel på vad avtalen kan kosta på olika tidsintervaller.

Om du har frågor om vad som ingår i de olika skötselavtalen eller andra praktiska frågor kan du prata med någon av våra vaktmästare som du möter på kyrkogården eller kontakta kyrkogårdsförman Lars-Göran Sjöling på 0224-341 82 eller lars-goran.sjoling@svenskakyrkan.se.

För att teckna skötselavtal kontaktar du expeditionen på 0224-341 90 eller skicka epost på vasterlovsta.pastorat@svenskakyrkan.se.

Alla inbetalningar sker till vårt bankgiro 354-1570. Märk alltid inbetalning med gravplatsnummer! Kommer du till kansliet går det givetsvis bra att betala på plats med kort, kontanter eller Swish.

Välkommen att höra av dig!

Förankring/dubbning

Behöver din sten förankras/dubbas om? Det är gravrättsinnehavarens ansvar. Kontakta en fackmannamässig firma för åtgärd. Om stenen står ostadigt kan den komma att läggas ned – vi inventerar gravstenarna regelbundet. Kontakta expeditionen vid frågor.

Gravlådor

Så kallade gravlådor eller planteringslådor förser de planterade växterna med lagom mycket vatten och skyddar dem från träd- och gräsrötter. Gravlåda ingår när du tecknar gravskötsel. Om du bara vill beställa en gravlåda utan skötsel är priserna enligt nedan.

Om du som gravrättsinnehavare vill köpa en planteringslåda till anhörigs grav, kontakta expeditionen. Expeditionen meddelar då vaktmästeriet om att en gravlåda ska beställas och eventuellt installeras. När gravlådan är beställd och installerad (i de fall vi sköter nedgrävningen) skickas faktura till gravrättsinnehavaren.

Prislista planteringslådor

Det lägre priset gäller endast köp av låda, det högre är inklusive nedgrävning.

Halvmåne 40x33x21 (10 l jord, 5 l vatten): 575 kr/875 kr

Rektangulär 51x39x21 (16 l jord, 11 l vatten): 625 kr/925 kr

Rektangulär 66x39x21 (21 l jord, 15 l vatten): 675 kr/975 kr

Samma information finns i dokumentet Policy för gravlådor (pdf, 125 K)