Foto: Gustaf Hellsing

Bibelstudier på distans

Under pandemin bjöd Daniel Källander, präst, in till bibelstudier på distans. Korta föreläsningar på cirka 15 minuter lades ut på Facebook och på den här sidan. Du kan fortfarande se filmerna, när det passar dig!

Daniel presenterar Bibeln som litteratur och helig skrift. Sedan gör han nedtramp i olika texter och söker tillsammans med deltagarna efter Bibelns röda tråd – om någon sådan finns. Daniel skriver:

”Jag brinner för att göra Bibeln mer känd och läst bland kyrkans folk och även i mitt eget liv. Denna litterära skatt, som rymmer så mycket, kan ibland te sig svår för oss att hantera. Det i sin tur kan leda till att vi inte läser i Bibeln. Det kanske känns som att bestiga ett berg och man frågar sig: kommer jag få ut något av att läsa Bibeln? Mitt svar är att det kommer du!

Har du svårt att läsa finns idag även möjligheten att lyssna på Bibeln. Jag tror och hoppas att dessa korta men innehållsrika studier kan vara dig behjälplig i din bibel­läsning eller göra dig lite nyfiken på kyrkans viktigaste dokument.”