Vigsel

Bröllop är ett minne för livet, främst för dem som gifter sig, men ofta också för gäster. Vid en kyrklig vigsel sätter man in kärleken till varandra i ett större sammanhang.

Ofta planeras ett bröllop långt i förväg, men det måste inte alls vara stort och påkostat. Vigselgudstjänsten med präst, vaktmästare, kyrka och musiker kostar ingenting, eftersom kostnaderna för vigseln finansieras genom medlemsavgiften. Förutom brudparet behövs bara prästen och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Äktenskap för alla

Sedan den 1 november 2009 välkomnas alla brudpar att ingå äktenskap i Svenska kyrkan, homosexuella par likaväl som heterosexuella. Samma vigselordning används, med orden ”man och hustru” är utbytta mot ”äkta makar”. Varmt välkomna att boka er vigsel i någon av Västerleds kyrkor!

Vigselakten är en symbolhandling där paret lovar att de vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Den kyrkliga vigseln präglas av tron att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften ”inför Gud och i församlingens närvaro”, bön över ringarna och välsignelse över brudparet.

Bröllop i Svenska kyrkan

Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med präst och musiker kan man göra vigseln personlig med egna löften, böner, dikter och sånger. Efter att ni har bokat tid för vigsel får ni en bokningsbekräftelse med uppgifter om vilken präst som skall viga er. Prästen tar sedan kontakt med er för ett vigselsamtal, där ni går igenom vigselgudstjänstens utformning, vilka texter och psalmer som skall ingå. Ni får också gärna ta kontakt med tjänstgörande organist för att diskutera musikval.

De som har gift sig borgerligt kan få en kyrklig välsignelse över sitt äktenskap. Den som vill gifta sig i en annan församlings kyrka kontaktar den församlingen. Det gäller även dem som vill gifta sig utomlands.

För att vigseln ska kunna ske enligt Svenska kyrkans ordning krävs att en av makarna är medlem i Svenska kyrkan. Då kostar vigsel i kyrkan ingenting: präst, kyrka, organist och vaktmästare ingår.

Vigselsamtal

Samtalet med prästen handlar ofta mycket om det praktiska, hur man ska gå och stå, hur man gör med ringar och bukett, hur gästerna ska sitta och vilka psalmer som ska sjungas. Ofta pratar man också om hur makarna tänker inför vigseln. När man i lugn och ro har talat igenom hur er vigsel ska se ut och varför - då är det lättare att vara närvarande helt och fullt i det som sker när ni väl står där i kyrkan på bröllopsdagen.

Viktiga handlingar

Innan man kan gifta sig måste man ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Det är viktigt att ni lämnar över beslut om "Hindersprövning" till prästen innan vigseln äger rum. Efter vigseln undertecknar prästen ett vigselintyg och skickar detta till folkbokföringen för registrering. Tänk på att hindersprövningen endast är giltig i fyra månader.

Drop in-dop & vigsel på nationaldagen!

Välkommen på drop in-dop & vigsel torsdag 6 juni kl. 13.00–16.00 i lokalen Båtviken, Svartviksslingan 81 i Minneberg. Läs mer här!