Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Fastan 2021

Årets största fasta i kristendomen börjar på askonsdagen den 17 februari och avslutas på påskafton. Att fasta kan vi göra på olika sätt och det finns inget rätt eller fel. Att fasta är att avstå något för att vinna något annat. Här kan du läsa mer om fastan och ladda ner både en bibelläsningsplan och ett recepthäfte med vegetarisk matlagning.

Bibelläsningsplan fastan 2024

Här kan du läsa och ladda ner en bibelläsningsplan för fastan 2024.

Vegetarisk matlagning

I flera av Västerleds församlings verksamheter serveras vegetarisk mat och fika under hela året. Under fastan görs det ännu mer. Här kan du läsa mer och ladda ner ett recepthäfte med vegetarisk matlagning!

Under samma himmel

Coronapandemin tvingar miljoner människor till ett liv i extrem fattigdom och hunger. Se filmen om Act Svenska kyrkans fasteaktion som pågår fram till påsk.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Psalm: Innan gryningen

Ensemble ur Västerleds kammarkör sjunger psalm 717 Innan gryningen av Ylva Eggehorn och Benny Andersson.

S:ta Birgitta barnkör sjunger

Lyssna till S:ta Birgitta barnkör som sjunger sången ”Jag vill att du ska vara i mitt hjärta”. Text och musik: Lotta Bengtsson.