Usko, toivo ja unelmat

Ruotsin kirkon ruotsinsuomalaisten ja meänkielisten nuorten projekti

Projekti on ollut osana Ruotsin kirkon Dela tro, dela liv -kokonaisuutta. Västeråsin, Göteborgin ja Luulajan hiippakunnat vastasivat projektista. Osallistujat perehtyivät omaan kultuuritaustaansa viikonlopputapahtumissa, saivat menttorikoulutuksen, mutta kenties tärkeintä, että syntyi elinikäinen osallistujien verkosto.

Inspiraatiomateriaali kirjana ja USB-muistikortissa

Projekti tuotti paljon inspiraatiomateriaalia edistämään ja elvyttämään vähemmistökielisten nuorten osallisuutta Ruotsin kirkon seurakuntaelämään sekä esimerkkejä ja työkaluja kultuuri-identiteetin työstämiseen  sekä kansallisiin vähemmistöihin. Kirjaa ja muistikortteja on tilattavissa postikuluja vastaan hiippakuntamme Webshopista

USB- muistikorttiin on koottu koko materiaali sisältäen kirjan pdf-versiona, filmin Usko, toivo ja unelmat -dokumenttielokuvan tekijänään Nanna Huolman ja En fot på två stränder - laulun, esittäjänä Love Antell, sanat ja sävel Ida Ohvo Västeråsista.  Tämän lisäksi on musiikkitaustat kolmeen kirjasta löytyvään hengelliseen lauluun.

Projektin johtaja toimi Kai Latvalehto, joka on itsekin lapsuutensa asunut Ruotsissa ja tällä hetkellä valmistelee väitöskirjaa toisen polven ruotsinsuomaisista.

Lisätietoja projektista:

Manne Mali, Västeråsin hiippakunta
Satu Rekola, Göteborgin hiippakunta
Ritvaelsa Seppälä, Luulajan hiippakunta

Kaksikielinen projektin tuottama materiaali kootusti USB-muistikortissa