Stiftsdiakon

Västerås stift har återigen levererat en god medarbetare tillbaka till församlingslivet. Under förutsättning att Stiftsstyrelsen, 6 maj, fattar beslut om återbesättning, så söker vi en ny stiftsdiakon för rekrytering och diakonfortbildning.

Tjänsten innebär ett nära arbete med biskop och domkapitel i rekrytering och antagning av diakonkandidater. Kontakten med kandidater/studenter är prioriterad. Samverkan i rekryterande strategier sker med övriga profilrekryterare i stiftets rekryteringsteam. Dessutom är deltagandet i nätverket för samtliga stifts rekryterare och kontakten med Svenska kyrkans utbildningsinstitut regelbunden.
Inom ramen för tjänsten ingår även att ha ansvar för årliga diakon- och diakoniassistentfortbildningar och övrigt kursutbud för diakoner och diakoniassistenter samt att stå i kontakt med diakoner i församlingarna. Tjänsten ingår också i stiftskansliets diakonala team, där ett viktigt utvecklingsarbete av diakonin bedrivs.

Vi söker dig som

• är diakonvigd enligt Svenska kyrkans ordning
  • har mångårig erfarenhet av församlingsarbete i Svenska kyrkan, gärna med diakonal utveckling
  • har god kommunikativ och pedagogisk förmåga, gärna med erfarenhet av att fortbilda
  • har god organisatorisk och administrativ förmåga
  • har B-körkort

Ansökan Västerås stift senast tillhanda 9 maj. Skickas till vasterasstift.ansokan@svenskakyrkan.se

Ansökningarna hanteras löpande. Planerade intervjudagar: 11 maj, 12 maj, 17 maj.
Tillträde senast 1 september 2021.
Kontaktperson: Peter Åström, stiftsprost, 076-940 85 48