Spelmän samlade in en kvarts miljon för Ukraina

Nyligen ljöd folkmusiken över hela Dalarna. Det var spelmanslag i 14 kyrkor som tillsammans manifesterade mot kriget i Ukraina och samlade in pengar.

Insamlingen fick in nästan en kvarts miljon kronor. Pengar som via ACT, Läkare utan gränser och UNHCR skickats vidare till Ukraina. Men för Hans Ehrling, initiativtagare och spelman i Rättvik, var inte pengarna det viktigaste.
– Det viktiga var manifestationen, att vi ställer upp utifrån de förutsättningar vi har. Det kändes så bra, särskilt när vi spelade Ukrainas nationalsång.
2015 gjorde Dalarnas Spelmansförbund en liknande manifestation. Då samlades spelmän från hela Dalarna i Kristine kyrka i Falun för en gemensam konsert i samband med flyktingkrisen.
– Jag kände att vi måste göra något nu också. Det är svårt att inte bli berörd av det som händer i Ukraina. Och att höra om alla lögner som sägs i Ryssland. Det är fruktansvärt. Jag fick idén att alla spelmanslag skulle spela i sina hemkyrkor på samma dag. Det slog väldigt väl ut, berättar Hans Ehrling.
Kom det mycket folk?
–På en del håll kom väldigt många, på andra ställen var det färre. Men det spelar ingen roll. Det viktiga är att alla gör sitt bästa och att vi gör det tillsammans.

Hanna Wallsten