Prästens skrud

Till prästens skrud hör mässhake, alba, halslin, cingulum, stola, röcklin, och korkåpa.

Vit mässhake

Mässhake

Mässhake heter casula på latin.
Den består av ett framstycke och ett bakstycke. Den är helt öppen i sidorna och endast sammanfogad med axelsömmar.

Mässhake ska bäras när man firar nattvard.

Mässhakens färg följer kyrkoårets liturgiska färger. De har alltid tillverkats av det finaste materialet och med hög konstnärlig kvalitet.

Alba

Alba

Ett annat namn för alban är mässkjorta.
Det är en hellång vit skjorta med långa, relativt smala ärmar och med halskant. Den kan vara knäppt på olika sätt: mitt fram, fram på ena sidan, med dragkedja eller med knappar.

Alban bärs tillsammans med halslin, cingulum och stola. Vid nattvard bärs också mässhake.

Halslin, hopvikt

Halslin

Halslin kallas ibland för huvudlin, på latin humerale eller amictus. Det är ett rektangulärt tygstycke av linne eller bomull. Två långa band används för att fästa det. På halslinet sitter ett broderat besäts.

Halslinet sätts på prästen under alban. När alban tagits på fälls halslinet ner och ser bakifrån ut som en krage.

Cingulum

Cingulum

Cingulum eller gördel är ett ca 2,5 m långt band.

Cingulumet knyts utanpå alban runt midjan på prästen. Bäst är att knyta med en rosett mitt fram.

Grön stola

Stola

Stolan är ett ca 1 dm brett band. Det kan vara tillverkat i olika material.

Stolan läggs runt prästens nacke innan halslinet fälls ner. Den fästs i midjan med cingulumets rosettöglor.

Stolans färg följer kyrkoårets liturgiska färger.

Röcklin

Röcklin

Röcklinet är en hellång vit skjorta med vida ärmar och med vid halsringning.
På latin heter detta plagg superpelicium och det betyder "ovanpå pälsen".

Röcklin används i gudstjänster där man inte firar nattvard. Den bärs tillsammans med stola.

Blå korkåpa

Korkåpa

En korkåpa har formen av en halvcirkel. Den hålls samman fram av ett spänne. På ryggsidan ses det som ursprungligen varit en kapuschong.

Korkåpa kan användas vid gudstjänster utan nattvard, t.ex vid dop, vigsel eller begravning.