De vigs till tjänst i en omställd kyrka

Nyhet Publicerad

Kyrkans förmåga att i handling visa Guds kärlek till människorna är något av det präst- och diakonkandidaterna lyfter fram, när de pratar om den tjänst de nu går in i. Den 14 juni är det streamad präst- och diakonvigning i Västerås domkyrka.

De vigs till tjänst i en tid då kyrkan högst påtagligt fått visa upp sin samhällsbärande kapacitet. Fyra präster och en diakon. Och kyrkans förmåga att i handling visa Guds kärlek till människorna är något de lyfter fram när de pratar om den tjänst de nu går in i.

De talar om en kyrka med många goda krafter och stora möjligheter att göra skillnad för både individ och samhälle. En kyrka som ser människors behov, som är närvarande och en förmedlare av hopp – i liv och i död.

Streamad vigningsgudstjänst

Den 14 juni håller biskop Mikael Mogren präst- och diakonvigningen i Västerås domkyrka. Med anledning av coronapandemin kommer vigningen att ske utan församling och istället streamas på Västerås pastorats Facebooksida.

Ulrika Picadon, Arboga. Kommer att tjänstgöra som diakon i Arbogabygdens församling.

Ulrika har tidigare arbetat som handledare med inriktning mot funktionsvariationer och som husmor med särskilt intresse för Fairtrade och ekologiskt. Hennes relation till kyrkan är ganska ny och har blivit starkare genom kallelsen att bli diakon.

– Kyrkans viktigaste uppgift är att värna om skapelsen och möta människor där de befinner sig för att visa på Guds kärlek och nåd. Jag vill i denna orostid med stor närvaro vara en medvandrare i det svåra och verka för det sanna mötet där vi tillsammans kan möta framtiden med hopp, säger Ulrika Picadon.

Karolin Kristin Baesch, Siljansnäs. Kommer att tjänstgöra som EFS-präst i Borlänge och i Rättviks pastorat.

– Jag älskar människor! Och jag älskar Guds kyrka! Jag har gjort en egen resa genom olika grenar av den kristna familjen och är nu tacksamt hemma i den evangelisk- lutherska, Svenska kyrkan, säger Karolin Baesch.

Hon har tidigare arbetat som flygvärdinna och chefflygvärdinna på Lufthansa AG och som manager på HälsoGym i Frankfurt. I bagaget finns även tre års psykologistudier och ett särskilt intresse för människans hälsa och helhetligt välmående.

– Kyrkans viktigaste uppgift är att älska helhetligt: med hjärta, ord och handling. I pandemins tider handlar denna kärlek, liksom min roll, om att se människan, möta oro och rädsla och visa respekt. Att dela ut matkassar till de isolerade med ord som förmedlar hopp. Att gråta med de sörjande och trösta de som har lidit förluster. Att samtidigt peka på ljuset- som lyser även i dessa mörka tider och berätta om den kristna trons hopp, kraft och mod, som Kristus ger.

Rebecca Klitgaard Nelsson, Stockholm. Kommer att tjänstgöra som präst i Leksands pastorat.

– Min farfar var präst och min farmor var diakon, det var nog där det började. Jag är också tacksam för att vi alltid har samtalat om livet, döden och Gud i min familj på lite olika sätt, säger Rebecca Klitgaard Nelsson.

Hon har en masterexamen i systematisk teologi, och har med hjälp av kritisk filosofi och kristna teologer genom tiderna funderat mycket kring frågor om modernitet och kristen tro. Rebecca intresserar sig även för litteratur och kultur och säger att hon ser fram emot att få bruk av sina intressen i församlingens tjänst.

– Samhället och debatten snurrar på så fort nu, och jag tror att kyrkan har till uppgift att inte alltid snurra med. Vi måste våga vara en länk i en större kedja, vara ödmjuka och modiga. Jag vill ständigt upptäcka mer av kyrkans rika tanke och ritual, som ett sätt att tillsammans med människor i alla tider söka sig inåt. Prisa Gud genom gudstjänst och samtal, och tjäna varandra, i allvar och glädje.

Elisabeth Dahlstedt, Falun. Kommer att göra sitt första år som präst i Falu pastorat.

– Min ingång till kyrkan har varit musiken. Jag har sjungit i kyrkokör ända sedan jag var liten och spelat piano på musikgudstjänster. Jag har alltid läst mycket och funderat över frågorna om livets mening: Var kommer vi ifrån? Varför är vi här? I kyrkan finns en plats just för det innersta, ett heligt rum där allt som livet rymmer tas på allvar, säger Elisabeth Dahlstedt.

Ett särskilt intresse för miljöfrågor gjorde att Elisabeth först utbildade sig till civilingenjör. Hon har arbetat med kompetensutveckling och marknadsorientering, områden där kommunikation och allas delaktighet är centralt.

– Jag ser det som ett privilegium att som präst få vara med människor i viktiga livshändelser och förmedla det kristna budskapet att oavsett hur det är, så är alla älskade och önskade av Gud.

Josef Ängsved, Avesta. Börjar den 15 juni arbeta som pastorsadjunkt i Hedemora, Husby och Garpenbergs församling.

Josef ordinerades för tjugo år sedan till pastor i Svenska missionsförbundet och har länge tjänstgjort i församling i det som med tiden blev Svenska Missionskyrkan och sedermera Equmeniakyrkan. Han har även arbetat kommunalt, med ensamkommande flyktingungdomar, som handledare inom omsorg och i arbetsmarknadsrelaterad verksamhet.

– Det känns spännande och roligt att börja arbeta i en kyrka med så många goda krafter och stora möjligheter att göra skillnad för både individ och samhälle. Kyrkan är Kristi kropp. Uppgiften är att vara Jesu händer, fötter, röst och hjärta i världen. Det är allas uppdrag och inget man klarar ensam. Hoppet växer i den konkreta omsorgen och gemenskapen mellan människor. Det vill jag bidra till, säger Josef Ängsved.