Foto: Lucas Sevelin

Lebombo stift i Moçambique

Lebombo är Västerås äldsta vänstift, med start i ett ungdomsprojekt från mitten av 1980-talet.

Den anglikanska kyrkan kom till Moçambique i slutet av 1800-talet och blev med tiden en del av en kyrkoprovins för hela södra Afrika. Strukturen var svår, landet som är dubbelt så stort som Sverige bestod av två stift. Ett i norr, ett i söder. Tillsammans med Angola, som också är portugisisktalande, delade man periodvis på en enda biskop. Det fanns också en språkbarriär mot provinsens centrum i Sydafrika.

När Carlos Matsinhe 2014 vigdes till biskop i Lebombo i Moçambique var en av hans högsta prioriteringar en stor stiftsreform. Åtta år senare är den klar. Den 20 november 2022 invigdes en helt ny kyrkoprovins, den anglikanska kyrkan i Moçambique och Angola och biskop Carlos Matsinhe valdes till ärkebiskop.

Foto: Pelle Söderbäck

-Vi behöver skapa mindre och mer ändamålsenliga stift, menade Carlos Matsinhe när han vigdes. Om man tittar bara på Moçambique är huvudstaden Maputo en modern storstad som ställer helt andra krav på kyrkans verksamhet är fattigare delar av landet längre norrut. Inte minst Maputo skulle behöva vara ett eget stift. Organisation ska svara mot verklighetens behov.

Stiftsreformen, som skett i samverkan med provinsen, har haft närhet och ändamålsenlighet i centrum. Därför skapas en helt ny provins för de två portugisiskspråkiga länderna Moçambique och Angola. De gamla stiften delas upp, av 4 stift skapas 9 nya. Stiften blir geografiskt mindre, närheten mellan församlingar och stiftsledning blir större.

Lebombo stift omfattar nu området kring huvudstaden Maputo. Ärkebiskop Carlos Matsinhe är fortfarande stiftets biskop. Han vigdes till biskop i september 2014. Han efterträdde då Dinis S Sengulane, som var Lebombostiftets första moçambikiske biskop och tillträdde år 1976.

Vänstiftsavtalet med Lebombostiftet undertecknades år 1997 och har sedan förnyats.

Tillsammans ska vi arbeta för en kyrka som, djupt rotad i evangeliet, tar ett stort ansvar för den värld Gud har givit oss.

ur vänstiftsavtalet