Katedralen i Västerås - ny bok om Västerås domkyrka

Äntligen kommer en länge efterfrågad ny bok om katedralen i Västerås, Västerås domkyrka. Författare till den omfattande och rikt illustrerade boken är Fredric Bedoire.

I boken behandlas den storslagna gotiska katedralens ovanligt komplicerade byggnadshistoria och dess sakrala konst av internationell kvalitet i ett samhällshistoriskt perspektiv. Medeltidens lyskraft framkommer i altarskåp, textilier och dokument som avspeglar närheten till bergshantering och de storpolitiskt verksamma biskopar­nas täta kontakter med Europa.

- Till lite mer uppseendeväckande nyheter är att Erik XIV:s stiliga nyantika marmorsarkofag är ritad av Gustav III:s favoritarkitekt Louis Jean Desprez och med största sannolikhet ämnad åt kungen själv, berättar författaren Fredric Bedoire.

På 1600-talet träder biskop­en Johannnes Rudbeckius fram som religiös och kulturell förnyare med domkyrkan som centrum i en dynamisk lär­domsmiljö. Tre restaureringar under perioden 1860-1960 ger Västerås domkyrka ytterligare en betydelsefull plats i svensk arkitekturhistoria.

- Domkyrkan i Västerås är ett centralt byggnadsverk i norra Europas historia. Det är samtidigt en andlig växtplats inför framtiden. Fredrik Bedoires bok är efterlängtad. Det här kan bli årets faktabok, säger biskop Mikael Mogren.

Fredric Bedoire är en välkänd författare i arkitektur- och kulturhistoriska ämnen, professor emeritus från Kungliga Konsthögskolan och vice preses i Konstakademin. Han har gett ut ett trettiotal böcker i arkitektur- och kulturhistoriska ämnen.

Boken ges ut genom Bokförlaget Langenskiöld i samarbete med Västerås stift och den finns att köpa i Västerås domkyrka och i bokhandeln.