Foto: Maria Lundström /Ikon

Inventering av orglar

Under 2018 och 2019 undersöktes, dokumenterades och fotograferades stiftets 250 orglar. Resultatet presenteras publikt med ljud och bild och är även tillgängligt för forskning.

I Västerås stift finns ca 250 orglar. Några av orglarna är från 1700-talet och andra från mer modern tid. Orglarna är relativt väl dokumenterade genom tidigare inventeringar, men kunskapen om instrumentens kulturhistoriska, konstnärliga, musikaliska och hantverksmässiga värden är ofullständig och behövde uppdateras och tillgängliggöras. Det senaste decenniets strukturomvandlingar och energieffektiviseringar i kyrkorna har gjort att brukssituationen för många orglar har förändrats radikalt. Detta påverkar orglarnas tekniska skick, men är också av betydelse för den antikvariska bedömningen av underhålls- och restaureringsåtgärder.

Under 2018-2019 genomfördes en totalinventering av stiftets orglar där historik, disposition, tekniskt utförande, kulturhistorisk värdering, skador, underhålls behov och förekomsten av magasinerat material inventerades. Inventeringen genomfördes genom platsbesök vid varje orgel. Inventeringsarbetet utfördes av FGIOA, Föreningen för Göteborgs internationella orgelakademi. Till projektet fanns också knutet ett referensnätverk bland musikerna i vårt egna stift.

Resultaten redovisas i en samlad rapport, som även omfattar fotodokumentation, där orglarnas historik, disposition, tekniska utförande, kulturhistoriska värde samt skador och vårdbehov sammanställs. Varje berörd församling/pastorat har fått ett rapportexemplar med sin del att använda i sin vård- och underhållsplanering. Arkiv, bibliotek, länsmuseer och länsstyrelser har också fått rapportexemplar. Resultaten tillgängliggörs för forskning i Göteborgs universitets orgeldatabas. Inventeringsresultaten tillgängliggörs även i en mer publik version här på hemsidan och ljud och bildinspelningar görs på ett urval av orglar. I samband med inventeringen inbjöds församling/pastorat och allmänhet kontraktsvis.  Projektet presenteras också vid stiftets orgeldagar.

Kyrkorglarna i Västerås stift utgör en viktig del av stiftets materiella och immateriella kulturarv med sina kulturhistoriska, konstnärliga, musikaliska och hantverksmässiga värden. Orglarna har en viktig uppgift vid församlingarnas gudstjänster och kyrkliga handlingar. För att underlätta och stödja en långsiktigt hållbar vård och underhåll av instrumenten är det viktigt att få en överblick av orgelbeståndet i stiftet.

Inventeringen syftar till att:

− få en samlad överblick av stiftets orglar, både på pastorats- och stiftsnivå,

− dokumentera orglarna beträffande historik, disposition, tekniskt utförande, kulturhistoriskt värde, skador samt vård- och reparationsbehov,

− identifiera stiftets särskilt kulturhistoriskt värdefulla orglar,

− skapa ett verktyg för att definiera underhållsplaner på kort och på lång sikt,

− utgöra ett viktigt underlag för att stödja tillståndshandläggning och hantering av kyrkoantikvarisk ersättning,

− bidra till att utveckla strategier för att bevara och föra vidare vårt orgelkulturarv till framtida generationer,

− skapa underlag för vidare forskning om den svenska orgelkulturen.

Projektet har delfinansierats med kyrkoantikvarisk ersättning.

Västerås stifts orgelinventering