Tro Hopp och drömmar

Svenska kyrkans projekt för sverigefinsk och tornedalsk ungdom

Trevlig upplevelse och glöm inte bort att fortsatt ha tro, hopp och drömmar!

Oline Malmberg, deltagare och mentot i UTU

Projektet Tro, hopp och drömmar (finska: Usko, toivo ja unelmat) har nu avslutats och var en del av Svenska kyrkans Dela tro, dela liv-satsning. Västerås stift tillsammans med Göteborgs och Luleå stift ansvarade för projektet.

Barn och ungas röst behöver höras med i kyrkan. De bär med sig rikdom i form av varierande erfarenheter - också olika språk och kulturer - vilket ger färg och liv för kyrkan.

Projektet lyfte fram de ungdomar som tillhör de nationella minoriteterna sverigefinnar och tornedalingar. Deras kulturella och språkliga egenart blir ofta osedd.

Ett av projektets syfte, att ha unga andra- och följandegenerationens sverigefinnar som mentorer för församlingsmedarbetare, skulle öka kunskap om hur det är att vara ung sverigefinne idag.

Deltagarna bekantade sig med sin kulturbakgrund, fick mentorsutbilding - men de mest betydelsefulla var nor att ett livslångt nätverk uppstod bland deltagarna. Ett gediget inspirationsmaterial skapades:

• Tro. hopp och drömmar - en dokumentärfilm av Nanna Huolmann
  • En fot på två stränder - en låt skriven av Ida Ohvo, Västerås och framför av Love Antell
  • TRO HOPP DRÖMMAR - en tvåspråkig bok, som innehåller rikligt med exempel och verktyg för att bearbeta kulturindentitetet samt nationella minoriteter. En lättbläddrad nätversion.
  • Musikbakgrunder till tre andliga sånger ur boken.

Boken och/eller USB-minnet (som innhåller hela nspirationsmaterialet) kan beställas mot portokostnader via Västerås stifts webshop.

Fråga mer:
Manne Mali, Västerås stift