Foto: Therese Asplund / Linslusen

Grängesbergs kyrka

Kyrkan ligger på en svagt upphöjd, oinhägnad kyrkotomt med en bred stenlagd svagt stigande backe till kyrkan i utkanten av gruvsamhället Grängesberg. Kyrkan byggdes 1973-74 efter ritningar av arkitekten Janne Felt ifrån Karlstad. Den föregicks av ett kapell, som såldes och flyttades till Orsa 1977. Gränge AB upplät marken för nybyggnationen och bekostade också hela kyrkobyggandet.

Kyrkan är byggd med ett medvetet symbolspråk som ska påminna om den heliga stadens tempel. Den är en låg, rektangulär byggnad murad i brunt fasadtegel. Församlingsutrymmena är samlade runt kyrkorummet. Detta har avsevärt högre uppbyggnad med fasadmurar och en krönande takkonstruktion i form av ett liggande, plåtklätt kors med överljuskupoler i mitten. Huvudentrén är från kyrkbacken i väster. Innanför finns ett långsträckt kyrktorg med kapprum. Därifrån går altargången mot korväggen i norr med sina rumshöga släpljusfönster i öster och väster. Kyrkorummet är exakt kvadratiskt med en stor öppning i östväggens främre del mot den sidolagda församlingssalen som har en separat entré i söder med trappa till souterränglokaler. Korsformen går igen i predikstolen, bänkgavlar och det guldlaserade, symbolprydda altarkorset.

Orgeln är tillverkad av orgelbyggaren Walther Thür, och dopfunten är överflyttad från den äldre kyrkan och ritad av Erik Fant 1953. Från den äldre kyrkan kommer också tavlan ”Den heliga staden” målad av konstnären Bengt Hedberg. Den andra altartavlan skänktes till församlingen 1963 och föreställer ”Korsfästelsen” den är målad på 1600-talet av Cornelis Schut.