Foto: Mikael Mogren

Gemensamt uttalande

från biskoparna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania och Svenska kyrkan

Vi, 19 av de 26 biskoparna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania och 13 av de 14 biskoparna i Svenska kyrkan, som företräder två av de största medlemskyrkorna i Lutherska världsförbundet, har tillbringat tre dagar (6–8 maj 2019) tillsammans på Lutheran Uhuru Hotel and Conference Center i Moshi, Tanzania, i samtal om olika ämnen som är av stor vikt för våra två kyrkor. Detta var vårt andra gemensamma biskopsmöte. Det första ägde rum 2015 i Rättvik, Sverige. Syftet var att lära känna varandra som ledare i Kristi kyrka, att stärka tilliten mellan oss och mellan våra kyrkor, och att förstå hur kontexter formar våra kyrkor.

För att fortsätta på den inslagna vägen var temat för biskopsmötet i Moshi ”Förkunna evangelium: Kyrkan i det offentliga rummet”. Som utgångspunkt använde vi ett studiedokument framtaget av Lutherska världsförbundet inför 500-årsdagen av reformationen som ett sätt att hjälpa kyrkorna i deras aktiva engagemang i det offentliga rummet, i ljuset av den ständigt pågående reformationen. Dessutom kompletterades våra diskussioner av anföranden av prästen dr Salli Ndombo, som representerade Programmet för relationer mellan kristna och muslimer i Afrika, PROCMURA, och prästen dr Elieshi Mungure från Lutherska världsförbundet.

Vi besökte också olika institutioner – Kilimanjaro Christian Medical Centre och skolan för döva i Mwanga – för att studera två exempel på hur kyrkan arbetar i det offentliga rummet.

Vårt fokus låg på:

• Att förkunna evangelium i våra kontexter
  • Att vara döpt in i Kristi svaghet och kraft
  • Att utmana orättvisor: Vad är vår mission?

Metoden för vår dialog var att fira gudstjänst och be tillsammans, reflektera över relevanta bibeltexter, bidrag från inbjudna talare och besök av lokala kyrkliga institutioner i det offentliga rummet.

Vi uppmanar våra kyrkor och åtar oss som ledare i våra kyrkor:

• Att regelbundet be för varandra, speciellt på reformationsdagen den 31 oktober, och att dela konkreta böneämnen med varandra.
  • Att öka våra åtaganden för att uppmärksamma klimatförändringarnas orsaker, samt deras och den minskade biologiska mångfaldens påverkan på människors livsvillkor.
  • Att uppmuntra unga människor att engagera sig i relationerna mellan våra kyrkor.
  • Att uppmuntra dialog och vänskaplig samexistens mellan olika religioner, särskilt mellan kristna och muslimer.
  • Att stödja varandra i arbetet med att hävda och profetiskt använda det offentliga rummet.
  • Att främja mångfald, jämställdhet och respekt i kyrkligt ledarskap – och att särskilt främja kvinnors möjligheter till ledarskap.
  • Att fortsätta utveckla och fördjupa kristen utbildning och undervisning.
  • Att arbeta med diakoni, påverkansarbete, social rättvisa och genusrättvisa, så att ingen hamnar på efterkälken.

Biskop Dr Alex Malasusa, Eastern and Coastal Diocese

Moshi den 8 maj 2019

För

Evangelical Lutheran Church of Tanzania                    Svenska kyrkan