Bild på Stiftsgården i Rättvik.
Foto: Lotta Backlund

Ekoteologi på Stiftsgården i Rättvik

Stiftsgården mål är att öka kunskapen och medvetenheten om klimatkrisen i alla kurser samt arbeta för att få spridning bland unga i Svenska kyrkan via den omfattande nationella ungdoms- och konfirmandverksamhet som finns på gården.

Stiftsgården i Rättviks Ekoteologiska seminarier är en frukt av Ekoteologiskt nätverk.

Seminarierna utforskar ett fåtal frågor åt gången ur ett ekoteologiskt perspektiv med fokus på fördjupning.   Ekoteologiskt seminarium föddes ur Ekoteologiska nätverket på initiativ av Per Larsson och Kåre Olsson, vars syfte är fördjupning kring kopplingen teologi – vetenskap. Västerås stifts ekoteologiska seminarium har utgett boken Planetens & Kärlekens gränser (2019).

För mer information: Stiftsgården i Rättvik

Projekt inom ramen för Svenska kyrkans färdplan för klimatet

Stiftsgården i Rättvik är projektledare för att ta fram en modell med mötesplatser i hela Svenska kyrkan för reflektion kring klimatkrisens andliga och existentiella aspekter.

Arbetet sker i samverkan mellan Stiftsgården i Rättvik, Sigtunastiftelsen, Vadstena pilgrimscentrum och Helsjöns folkhögskola.​​ Projektet är finansierat av Svenska kyrkans färdplan för klimatet.

Hållbarhetsportalen/färdplan för klimatet