Medelålders man tittar in i kameran
Foto: Alexander Giacomini/ Ikon

Efterträdarval

Om en ledamot eller ersättare i kyrkofullmäktige eller stiftsfullmäktige avsäger sitt uppdrag, flyttar eller avlider ska stiftsstyrelsen utse en efterträdare. Här kan du läsa om hur du begär ett efterträdarval.

Avsägelse av uppdrag i kyrkofullmäktige

Den som avsäger sig sitt uppdrag ska informera ordföranden i kyrkofullmäktige i sin församling. Det kan göras från den e-postadress som personen i fråga har registrerad i Kyrksam eller skriftligen och undertecknat.

Kyrkofullmäktiges ordförande gör en begäran om efterträdarval till stiftsstyrelsens valhandläggare, på e-postadressen niklas.barke@svenskakyrkan.se. I mejlet behöver avsägelsen finnas bifogad, antingen som mejl i original i en bilaga eller som ett inskannat, undertecknat dokument.

Observera att det inte är tillräckligt att klippa in en avsägelse i löpande texten i ett mejl. Det är inte heller tillräckligt att vidarebefordra mejlet med avsägelsen, eller spara innehållet i mejlet som exempelvis ett pdf- eller worddokument. Detta eftersom det då är omöjligt att säkerställa att mejlet verkligen kommer från rätt person, eller att texten i mejlet är korrekt.

Delegation

Ordförande i kyrkofullmäktige kan delegera rätten att begära efterträdarval till någon annan. Detta beslut skall skickas till stiftsstyrelsen på e-postadressen ovan.

Ej invald kan inte avsäga sig uppdrag

För att kunna avsäga sig ett uppdrag behöver en person vara invald i kyrkofullmäktige. En person som står på en nomineringsgrupps lista kommer att finnas kvar som kandidat tills hen valts in. Därefter går det bra att avsäga sig sitt uppdrag.

Avliden eller avflyttad ledamot

Om en ledamot avlider eller flyttar krävs inte att ordförande i kyrkofullmäktige begär en omräkning. I dessa fall kan istället någon annan på församlingskansliet anmäla detta till stiftet. I dessa fall behövs inget intyg till stiftsstyrelsen, då avlidna eller avflyttade inte längre är valbara i församlingen.

Handläggningstid

Tänk på att skicka in en anmälan om efterträdarval i god till innan församlingens kyrkofullmäktige. Det är viktigt att avsägelsen finns bifogad på korrekt sätt för att undvika förlängd handläggningstid.

Avsägelse av uppdrag i stiftsfullmäktige

För stiftsfullmäktiges ledamöter och ersättare gäller motsvarande regler som för kyrkofullmäktige, med den skillnaden att en ledamot eller ersättare som vill avsäga sig sitt uppdrag anmäler detta till stiftsfullmäktiges ordförande. Stiftsfullmäktiges ordförande begär sedan ett efterträdarval, genom att kontakta stiftets valhandläggare.

Motsvarande handlingar som för efterträdarval till kyrkofullmäktige ska sedan skickas till valhandläggaren på niklas.barke@svenskakyrkan.se.

En ledamot eller ersättare som vill avsäga sig sitt uppdrag i stiftsfullmäktige kan också kontakta stiftets valhandläggare direkt.

Begäran om omräkning via brev

Begäran om omräkning kan även skickas in via brev. Sådan begäran skickas då till:

Valhandläggare
Västerås stift
Box 7
72103 Västerås Stift

Observera att begäran som skickas in via brev kan få förlängd handläggningstid om inskickat underlag är ofullständigt.