Altarets skrud

Till altarets skrud räknas altardukar, altarbrun och antependier, men också vaser, blommor, ljusstakar, ljus o krusifix.

Altardukarna är alltid vita. De bör vara tillverkade av linne och är vanligen tre till antalet.

Underduk

Underduk

Underst ligger underduken. På denna syr man på sin altarduksspets eller sitt altarbrun.

Långduk

Långduk

Den andra duken är den egentliga altarduken. Den är ofta tillverkad av ett mönstervävt linne. Långduken är ett vanligt namn på denna duk.

Skyddsduk

Skyddsduk

Överst ligger skyddsduken. Duken ska vara så stor att den ordentligt täcker området under ljusstakarna och under blommorna. Skyddsduken behöver alltså inte vara exakt lika stor som altarbordsskivan.

Altarbrun

Altarbrun

Altarbrunet är den dekorativa kant som syns framme på altaret. Ordet brun har samma ursprung som bryn i t.ex skogsbryn, ögonbryn och betyder kant.

Altarbrun används i kyrkoårets liturgiska färger.

Antependium

Antependium är det tyg som täcker hela framsidan av altaret. Ibland också altarets kortsidor.

Också antependiet används i kyrkoårets liturgiska färger.