Vigsel steg för steg

Att gifta sig i kyrkan handlar om att säga ja till kärleken och att bekräfta det inför varandra. Här kan du läsa om hur en vigsel går till och vilka förberedelser ni behöver göra.

”Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig…”. Varje år svarar ungefär 22 000 brudpar ja på prästens frågor. Sedan avger de sina löften, där de uttrycker viljan att älska varandra i nöd och lust. Det är vad en kyrklig vigsel handlar om: Att frivilligt gå in i en livslång gemenskap. Att lova varandra att göra allt för att den ska hålla. Och sist men inte minst: att få ta emot en välsignelse över sitt äktenskap.

VIGSELN ÄR ÖPPEN FÖR ALLA

I Svenska kyrkan är vigseln öppen för alla par, oavsett kön och när i livet du vill ta steget att gifta dig. Det viktiga är att två människor säger ja till varandra  – och till kärleken.

Så går det till

En kyrklig vigsel kan vara en stor samling med släkt och vänner eller en liten med de allra närmaste. Den kan ske i en kyrka, utomhus eller kanske hemma på verandan. Vissa gifter sig i frack och långklänning, andra i jeans. Varje brudpar är unikt och därför är ingen vigsel den andra lik.

Vad behövs för att gifta sig?

Det behöver varken vara dyrt eller krångligt att gifta sig i kyrkan. Det som behövs är en giltig hindersprövning, legitimationer för er båda och en eller två ringar. Vigseln är helt gratis. Ni får tillgång till lokal, präst, musiker och vaktmästare. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Här kan ni ansöka om hindersprövning på Skatteverkets webbplats.

Vigselgudstjänsten

En kyrklig vigsel kan se ut på många olika sätt, men för att den ska vara juridiskt giltig måste vissa grundmoment finnas med, till exempel att ni högt säger ja till varandra och avger era löften. Det ingår också bibeltexter och en välsignelse. De brudpar som vill har stora möjligheter att sätta en personlig prägel på vigselakten.

Vigselsamtal

Innan bröllopet tar prästen kontakt med er för ett samtal där ni går igenom hur vigselgudstjänsten går till och gemensamt bestämmer hur den ska ramas in. Har ni särskilda önskemål, till exempel om musik, kan ni ta upp det i vigselsamtalet.

Plats för bröllop

De flesta vigslar sker i en kyrka, men om det finns en annan plats där ni skulle vilja gifta er går det ofta att lösa. Väljer ni en vigsel på en annan plats än i en kyrka kan det påverka möjligheterna när det gäller bland annat musiken. I Västerås har ni ett 30-tal kyrkor att välja mellan. Här kan du läsa mer om dem.

Vill ni gifta er i en kyrka utanför Västerås, eller i någon av våra kyrkor i utlandet tar ni kontakt med Svenska kyrkan på den aktuella orten. Hitta kyrka på Svenska kyrkans nationella webbplats.

Fortsätta festen

Många väljer att fortsätta firandet med fika eller mat efter vigselgudstjänsten. I närheten av många kyrkor finns församlingsgårdar som ni har möjlighet att hyra. Här kan du läsa om vilka möjligheter som finns.

Drop in-vigsel

Flera gånger per år erbjuder vi möjlighet till drop in-vigsel, bland annat i samband med Alla hjärtans dag och som drive in-vigsel (Västerås Summer Meet/Power Big Meet). Det är ett enkelt och stämningsfullt sätt att vigas som inte kräver någon förbokning. Vi står för kyrka, präst, musik och bröllopsfika.

Ta med legitimation för er båda, en eller två ringar och en giltig hindersprövning från Skatteverket.
Här kan du läsa mer om aktuella drop in-vigslar.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

1 Kor 13:4-7, 13