Nattvandring

Svenska kyrkan Västerås har börjat med nattvandringar i de östra delarna av staden, för att finnas till hands för ungdomar som kanske vill prata eller bara tycker att det är skönt att det finns vuxna på plats ute i samhället.

Svenska kyrkan är en viktig del av civilsamhället och finns med i många olika sammanhang runt om i staden. I östra området deltar vi till exempel i stadsdelsmöten, tillsammans med fältassistenter, skolrepresentanter, elevhälsoteam, kuratorer, representanter för fritidsgårdar, för att prata om hur vi tillsammans kan arbeta med frågor som berör våra ungdomar.

-          I de här sammanhangen blir det väldigt tydligt att fler vuxna behöver finnas på plats ute på våra gator för att finnas till hands för våra ungdomar. Vi bestämde att vi ville göra en insats, säger Patrik Hammarbäck, som är församlingsassistent och Anna Knutsson, som är församlingspedagog.

-          Hela pandemin har vi också känt att vi behöver träffa ungdomarna på andra sätt nu när vi inte har kunnat bjuda in dem till oss på samma sätt som tidigare, säger Anna Knutsson.

Efter att ha pratat med fältassistenter och med pastoralområdeschefen bestämde Anna och Patrik att ungdomsteamet skulle göra en testrunda för att bilda sig en rättvis bild av situationen. Idag är, omkring sju personer, både präster, pedagoger och kyrkomusiker i vårt ungdomsteam aktiva som nattvandrare varannan fredag i de östra delarna i Västerås och de har bara positiva erfarenheter av verksamheten.

-          Ibland tror ungdomarna först att vi är poliser men 99% av de vi möter är glada och vill prata med oss. De tycker att det är positivt att kyrkan finns på plats, fyller Patrik Hammarbäck i.

Nattvandringen pågår mellan kl. 20-01 på fredagskvällarna och sker i dialog med fältassistenter och ibland Polisen.

-          Fältassistenter, poliser och ungdomarna själva tycker att det är jättebra att det finns fler vuxna ute. Självklart finns det ett ännu större behov än det vi kan täcka men vi hoppas att vi kan inspirerar andra. Vi har alla en ungdomsinriktning i våra tjänster men det är inte nödvändigt, säger Anna Knutsson.

-          Under vandringarna rör vi oss över en stor yta i det östra området; Skiljebo, Viksäng, Irsta, Öster Mälarstrand och Framnäs. Vi rör oss där ungdomar samlas, kring högstadieskolor eller kring stadsdelarnas centrum. Vi har tänkt att vi ska vara ute ännu mer ju varmare det blir. Då samlas också fler ungdomar, säger Patrik Hammarbäck.

Nattvandrarna möter ungdomar från alla områden i staden och de ser att det finns ett stort behov av fler nattvandrare, inte bara från kyrkan. Tanken är att verksamheten nu fortsätter till början av juli för att sedan starta igen till hösten.

-          Alla deltagare från oss är väldigt positiva till en fortsättning. Det är en fin samverkansgrej vi gör och det skapar också ännu bättre kontakter med till exempel medarbetare på fritidsgårdarna. Vi går alltid in på fritidsgårdarna och alla där är väldigt glada åt att vi kommer på besök, säger Anna Knutsson.

En vanlig fredagskväll pratar nattvandrarna med mellan 25-30 ungdomar men möter ännu fler. Självklart ökar antalet en kväll som till exempel Valborgsmässoafton. Många ungdomar har tidigare varit konfirmander och känner igen Svenska kyrkans medarbetare.

-          Något som är jättekul att se är att de är så glada att se oss och att de som varit eller är en del av vår verksamhet är stolta över det och berättar för sina kompisar om sina erfarenheter. Alla har varit positiva till att vi som kyrka finns på plats, säger Anna Knutsson.

-          Något som är viktigt för oss är just att vi är där som Svenska kyrkan. Vi är någon som du kan prata med, om  väder och vind eller om viktiga, kanske jobbiga frågor. Det bestämmer du, säger Patrik Hammarbäck.

Ibland när det passar kan vi gå tillsammans med andra nattvandrare, exempelvis fältare eller föräldrar.

-          Det är ju våra ungdomar tillsammans. Allas ungdomar. Det krävs en by för att fostra ett barn, avslutar Patrik Hammarbäck.

Vill du få kontakt med nattvandrarna

Kontakta gärna Anna Knutsson, församlingspedagog, anna.knutsson@svenskakyrkan.se eller 021-81 46 53.