Foto: Magnus Aronson /IKON

Hur vi jobbar med klimatfrågor

Svenska kyrkan vill efterlämna en värld, vårt enda hem, i ett beboeligt skick till våra barn. Som ett steg i det arbetet antogs 2019 en färdplan för klimatet, med sikte att Svenska kyrkan ska bli klimatneutral 2030. Vad gör Svenska kyrkan Västerås för att bidra till att det målet nås?

Vi gör mycket redan, i alla små vardagliga val av miljövänliga städmedel, led-lampor och vegetarisk mat. Men mycket mer kan och ska förstås göras, och det finns många delmål längs vägen på olika plan, genom olika insatser.

Här i Västerås kommer det i år bland annat att bli en skräpplockardag, klimatvandringar och framtagande av nytt gudstjänstmaterial!

Gemensam skräpplockardag på Jordens dag

Som en del av vårt miljö-engagemang har pastoratet tagit initiativ till att ordna en övergripande skräpplockardag den 22 april (FNs Internationella dag för Moder Jord) för hela stan, där flera stora parter samverkar – Mälarenergi, Mimer, VafabMiljö och Västerås stad. Alla som kan och vill plockar så mycket eller lite skräp man vill den dagen, och lägger i sin egen soptunna.

Klimatvandringar

Annat som sker/kommer att ske inom ramen för Färdplanen för klimatet är: *klimatvandringar" i höst: En pilgrimsvandring kommer att ske från Sverige till Glasgow till Klimatmötet där i höst. En arbetsgrupp håller nu på att sättas samman i pastoratet för att ordna med en liten mindre variant av det för att lyfta fram klimatfrågan. Tanken är att det ska ordnas med ”klimatvandringar” mellan våra kyrkor i höst. Mer information kommer så småningom.

Gudstjänstmaterial för Skapelsetid 2021

En arbetsgrupp bestående av Lisa Förberg, Peter Forsberg, Eva Linder och Magdalena Sjöholm har fått projektmedel för att ta fram ett gudstjänstmaterial med miljötema. Projektet ingår i Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Tanken är att skapa ett inspirationsmaterial som kan användas för miljögudstjänster under Skapelsetid i höst (pågår 1 sept-4 okt) för alla församlingar som vill. Vi behöver inte bara byta lampor och äta mer hållbart, kyrkans uppgift är också att tala om de existentiella, andliga och teologiska frågorna kopplat till vår miljö, och att samlas för att be om förlåtelse, tacka och be för vår jord. Mer info om gudstjänstmaterialet kommer allteftersom.

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om Skapelsetid (eg Season of Creation) läs mer på www.seasonofcreation.org. Håll utkik om allt detta och mer som pastoratet kommer att göra för att bidra till att målet nås!

Begagnade barnkläder hänger i en klädställning

Årliga klädbytardagar

Varje år anordnar Svenska kyrkan Västerås klädbytardagar där det går att sälja och köpa begagnade barnkläder. En insats som inte bara gynnar föräldrarnas plånbok, men även miljön.

Blommor, bin och en och annan gravsten

På Wallinska kyrkogården låter man under sommaren gräset växa fritt. Detta som en del av ett projekt att främja den biologiska mångfalden.

Vårt arbete för klimatet

Klimatförändringarna är inte en fråga som kan skjutas på framtiden – effekterna är kännbara redan idag. Som kristna vill vi värna skapelsen både genom konkreta insatser och genom reflektion över de existentiella frågor som klimatförändringarna väcker.

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.