Skolan & kyrkan

Varje år möter Svenska kyrkan Västerås elever och lärare i olika sammanhang. Samtliga årskurser kan t ex ta del av verksamhet eller göra studiebesök på olika teman. Verksamheterna är avgiftsfria för skolorna. Svenska kyrkans personal finns även tillgängliga för samtal.

Välkommen att delta i våra verksamheter

Hittar du någon verksamhet som du tycker verkar intressant eller som du vill delta i? Då är du varmt välkommen! Hör gärna av dig till respektive kontaktperson om du vill veta mer!

De flesta verksamheter är kostnadsfria. Verksamheter för barn är alltid gratis!

Pedagogiska program och verksamheter för skolan

För skolor och elever i alla åldrar. Gratis!

Gör ett studiebesök!

Vad handlar julen och påsken egentligen om? Vad använder man en kyrka till? Är byggnaden gammal och vad har den för historia? Genom ett besök kan eleverna lära mycket om både historia och kyrkans roll idag och genom tiderna.

Skolavslutning - i kyrkan

För många är det en viktig tradition att ha sin skolavslutning i kyrkan. Något som kan ge en extra högtidlig stämning!

Prao i kyrkan

Är du intresserad av en praoplats? I Svenska kyrkan Västerås arbetar präster och diakoner, musiker och pedagoger. Men även ekonomer, personalvetare, vaktmästare och kommunikatörer.

Krisstöd för skolan

Att ha någon att prata med är mänskligt. Vid kriser, dödsfall eller andra allvarliga händelser kan det till och med vara en nödvändighet. Våra präster och diakoner kan här vara ett stöd.

Stöd för barn i sorg

Svenska kyrkan Västerås erbjuder samtalsgrupp till stöd för barn i sorg. Gruppen är för dig som har förlorat ett syskon eller en förälder.