Församlingsrådets uppdrag

Här kan du läsa om församlingsrådens uppdrag och roll. I menyn hittar du alla Svenska kyrkan Västerås församlingsråd och protokoll från deras möten.

Församlingsrådet är församlingens styrelse. I Svenska kyrkan Västerås finns 13 församlingar med varsitt församlingsråd. De ska besluta om frågor som gäller den egna församlingens verksamhet. Församlingens gudstjänstliv är en central uppgift, liksom frivilligarbetet inom församlingen. Församlingsråden får också yttra sig i budgetprocessen för hela Svenska kyrkan Västerås och i frågor som är av större vikt för församlingen. De ska också medverka till att ta fram årliga mål för verksamheten och representera församlingen gentemot församlingsmedlemmar och lokala aktörer.

Församlingsrådens ledamöter
Sammanlagt har cirka 150 förtroendevalda uppdrag i församlingsråden. De största församlingsråden har 10 ledamöter och 5 ersättare, det minsta har 4 ledamöter och 2 ersättare. I varje församlingsråd finns dessutom en kaplan, en präst som är ledamot i församlingsrådet i domprostens ställe.

Val av ledamöter
Under öppna församlingsmöten föreslås kandidater till församlingsråden. Kyrkofullmäktige utser sedan ledamöterna. De förtroendevalda i församlingsråden representerar inte någon nomineringsgrupp. Nuvarande församlingsråd valdes under hösten 2017 för mandatperioden 2018 – 2021.

Samarbetsråd
Svenska kyrkan Västerås samarbetar i Bäckbykyrkan med EFS Lutherska missionsförening i Västerås. Där finns ett samarbetsråd som är styrelse med likartade uppgifter som församlingsråden. I samarbetsrådet finns representanter för kyrkorådet, församlingsrådet i Västerås Lundby församling och EFS-föreningen.

Ett schysstare samhälle

Svenska kyrkan Västerås bidrar till ett schysstare samhälle på många sätt, genom stöd till den som behöver oavsett tro eller tvivel, samtal med präster och diakoner, matkassar till den som är hungrig, tröst och hopp till den som förtvivlar och mycket mer.

Två personer kramas

Med dig hela livet

Du är älskad - precis för den du är! Och vi finns med dig i alla livets skeden. I vått och i torrt. I glädje och i sorg. När livet börjar, slutar, är som mest intensivt eller kanske jättetråkigt. Vi är med dig hela livet.

Om oss - En kyrka med många dimensioner

Vi möter människor i vardag och högtid, i glädje såväl som sorg. Verksamheten är öppen för alla, oavsett tro eller tvivel. Här kan du läsa mer om vilka vi är och om hur vårt arbete styrs och leds.