Blommor, bin och en och annan gravsten

På Wallinska kyrkogården låter man under sommaren gräset växa fritt. Detta som en del av ett projekt att främja den biologiska mångfalden.

Bin är viktiga för det framtida ekosystemet

En viktig faktor för vår framtida miljö är förekomsten av bin. Bin och humlor har stor betydelse för pollinering av framför allt vilda växter, något som spelar en oerhört viktig roll i ekosystemet. Tyvärr minskar pollinerande insekter drastiskt. På många håll i världen talar man idag t o m om en pollinationskris, något som Svenska kyrkan Västerås tar på största allvar och vill motverka.

- Därför tillåter vi gräset på Wallinska kyrkogården, som ligger vid Kyrkbacksgården, mitt i centrala Västerås, växa mer fritt, något som lockar till sin både bin och andra djur. Projektet har nu fortplantat sig till delar av minneslunden på Hovdestalund och vi ser redan positiva effekter även där, inte bara av fler bin utan av fler djur överhuvudtaget, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt.

Det höga gräset på kyrkogården skapar bättre förutsättningar för bin.
Så den som i sommar besöker Wallinska eller Hovdestalund och ser att gräset är högre än förut, kan glädjas över att vi därigenom gör gott för naturen. Men hur skapar egentligen det högre, något vildvuxna gräset bättre förutsättningar för bin och humlor? Jo, humlor och bin behöver både mat och rätt miljö för att lägga ägg. En miljö som inte är så vanlig i stadsmiljö idag men som finns i överflöd på vissa av våra kyrkogårdar.

- Wallinska är en sådan kyrkogård. Här finns bara en aktiv grav, där vi självklart håller gräset klippt men övriga gravar är mycket gamla och finns bara kvar för att de har ett kulturhistoriskt värde. Det gör att vi kan låta gräset växa högre här. Dessutom finns det stora lindar här, som vid blomningen lockar både humlor och bin, berättar Patrik Börjesson, kyrkogårdsföreståndare.

Går allt som det ska kommer det i framtiden att växa allt fler blommor i gräset på Wallinska, Genom att gräset slås och tas bort i slutet av sommaren skapas nämligen bra förutsättningar för örter och ängsblommor, som vill ha en kargare jord.

För oss som besöker kyrkogården kan det kännas annorlunda att gräset är högre. Det vi inte vet är att förr i tiden såg växtligheten på kyrkogårdarna helt annorlunda ut än idag.

- För oss är det vildvuxna i kyrkogårdsmiljö nytt. Men jag träffade till exempel en 95-årig dam på Wallinska. Hon berättade att kyrkogården nu börjar se ut som den gjorde när hon var barn, säger Patrik Börjesson.

Så om du besöker en kyrkogård i sommar och tycker gräset är lite högt kan du vara förvissad om att kyrkogårdsarbetarna låter det växa av omtanke om naturen och allas vår framtid. För ett schysstare samhälle och en bättre framtid, för blommor och bin men också för oss alla.