Stiftelsepengar att söka för behövande i Vasa församling

Ansök senast den 15 maj 2024

Vasa församling har hand om ett antal stiftelser För att kunna få medel från dessa stiftelser behöver man vara boende och folkbokförd i församlingen. I vår bedömning av vem som beviljas bidrag tar vi hänsyn till Skatteverkets riktlinjer om behövande i ekonomisk mening. Som exempel är gränsen för ensamstående satt till 193 200 kr i taxerad årsinkomst och övre gränsen för tillgångar är 48 300kr. Detta innebär dock inte att alla som har en inkomst lägre än ovanstående belopp är garanterade bidrag. En individuell prövning görs i varje ärende.

Till ansökan bifogas:
-Personbevis
-Inkomster (ex pension, normberäkning om du har försörjningsstöd)
-Hyra
-Kontrolluppgifter från senaste självdeklarationen
-Årsbesked från banken. Om du har övriga tillgångar ex aktier ska du också skica med pappar som visar deras värde.

Ansökan kräver ett personligt besök på diakonimottagningen i Domkyrkan, öppen torsdagar kl 13 - 16.30. Där får du också ansökningsblanketten. Vi skickar inte ut några blanketter i år!

Sista ansökningsdag är 15 maj. Besked lämna i början avjuni.

Är du osäker på om du bor i Vasa församling, titta här: KARTA