Ny askgravlund

När du besöker kyrkogården i Värö ser du kanske att ett större markarbete är på gång. Vi anlägger en ny askgravlund på andra sidan bäcken. Det kommer att bli en naturskön minnesplats för stillhet, sorg och eftertanke.

På andra sidan bäcken på Värö kyrkogård anlägger vi en askgravlund. Det är två stycken broar som leder vägen till den plats som kommer att ge en vacker och harmonisk kontrast till den traditionella kyrkogården.

Askgravlunden blir en tillgänglig och naturlig plats på Värö kyrkogård, med
ljussättning, ängsblommor och rundslinga. Tanken med den organiska formen är att ge en känsla av trygghet och lugn – en tidlös plats för stillhet, sorg och eftertanke.

Vad är en askgravlund?

En askgravlund är en anonym begravningsplats för endast aska, ej urnor – askan gravsätts inom ett visst område utan att platsen anges.

I askgravlunden kommer det att finnas namnskyltar och gemensamma
smyckningsplatser

När blir askgravlunden klar?

Askgravlunden beräknas vara klar vår/sommar 2023.

Vem arbetar med askgravlunden?

Det är Värö-Stråvalla församlings vaktmästare som anlägger askgravlunden. Planeringen av askgravlunden är framtagen av landskapsarkitekt Hanna Ahlström Isaksson i samarbete med kyrkorådet.