Foto: Ann-Kristin Karlsson

Gravskötsel

Församlingen kan erbjuda gravrättsinnehavare, som av någon anledning inte själva vill eller kan sköta sin gravplats, att mot ekonomisk ersättning sköta gravplatsen åt dem.

Församlingen tecknar ettårsavtal eller avräkningsavtal (så länge kapitalet räcker, dock längst till gravrättstidens utgång). Årskostnad för år 2024 är 1 600 kronor.

I skötseln ingår en planteringslåda, tvätt av sten, vår- och sommarplantering, trimning, vattning, puts av blommor i gravrabatt samt borttagande av snittblommor och utläggning av granris och vinterdekoration.

Tänk på att glasvasar och andra glasföremål inte får placeras vid gravplatser med gravskötselåtagande med hänvisning till arbetsmiljölagen. Kyrkovaktmästarna har rätt att ta bort utsmyckning som kan innebära att någon kan komma till skada. Utsmyckning som borttagits kan återfås mot beskrivning.

Gravskötsel

Runt vecka 13

Granris och dekorationer tas bort

Runt vecka 15
Planterar vi penseer

Runt vecka 22
Planterar vi sommarblommor

Alla helgona helgen
Gravdekorationer läggs ut

Har du frågor angående gravskötsel?

Kontakta kyrkokamrer Ann-Kristin Karlsson. Kontaktuppgifter finner du nedanför.