Kista, begravning
Foto: Pmb Design & Media

Begravning

När någon nära avlidit så förändras ens liv. Du som anhörig kan få stöd och hjälp av kyrkan på många olika sätt, både före, under och efter begravningen. Här har vi samlat sådant som kan vara till hjälp när någon närstående avlider.

Begravning - hur går det till?

När en anhörig dör blir allting plötsligt annorlunda, oavsett om döden kommer hastigt eller väntat. Sorgen som kommer känns svår att hantera. Mitt i alltihop ska man dessutom hantera praktiska frågor om begravning.

Men det är inte nödvändigt att bestämma allt på en gång. Det finns tid att planera begravning och gravsättning i lugn och ro. Det är möjligt att anlita en begravningsbyrå för att hjälpa till med det praktiska. Den som önskar kan också ta kontakt med våra präster och vår diakon för hjälp och stöd. Begravningsakten är ett sätt att ta farväl och är en viktig del i sorgearbetet.

Den präst som ska tjänstgöra vid begravningen tar kontakt med de anhöriga så snart som möjligt för ett samtal inför begravningsgudstjänsten. Detta äger oftast rum i hemmet. Då ges möjlighet samtala om de frågor som är viktiga inför begravningen, att berätta om den avlidnes liv och lägga fram önskemål .

I Värö-Stråvalla församling är det sed med själaringning för församlingsbor som gått bort. Likaså bjuder församlingarna in till tacksägelse med klockringning i kyrkan, i samband med kommande söndags gudstjänst.

Församlingsbor har möjlighet att låna församlingens bårtäcke vid begravning, icke församlingsbor har möjlighet att hyra dessa till en kostnad av 300kr/tillfälle. Kontakta expeditionen 0340-660010 för bokning.  Se faktaruta.

Boka begravning

Begravningsgudstjänst bokas antingen genom en begravningsbyrå eller genom att kontakta kyrkoexpeditionen: 0340-66 00 10 eller via e-post Värö-Stråvalla församling

Våra begravningsdagar är onsdag kl.13.00 och fredag kl.10.30 eller kl.13.00.