Asklanda kyrka

Asklanda kyrka har en vacker kyrkogård, kantad av mäktiga ekar, omger den gamla 1100-talskyrkan i romansk stil. Den är byggd av sandsten, samma byggmaterial som finns i Skara domkyrkas väggar. Sägnen säger att stenen kan ha fraktats den långa vägen från Gudhem norr om Falköping till kyrkbygget i Asklanda med hjälp av fromma munkar.

Vid en omfattande renovering år 1897-1898 byggdes tornet till. Då användes rödaktig granit från trakten och det fick ett tak av koppar. Den gamla klockstapeln revs och klockan flyttades över till tornet. Samtidigt genomfördes en restaurering inne i kyrkan. Den stora läktaren som fanns i den bakre delen och på norra långsidan togs bort. Innertaket, som var platt innan, höjdes och försågs med tre valv. Den låga triumfbågen mellan långhuset och koret öppnades till ett högre valv.

Vid renoveringen tog man också bort gravhällar som täckt golvet och fann bland annat två bysantinska mynt präglade i mitten av 1000-talet. Kankse har det bott vikingar i Asklanda som varit nere i vad de kallade för Grekland.

Något anmärkningsvärt med kyrkan är att långhusets nordvägg förblivit fönsterlös på medeltida vis.

Vid nästa restaurering, år 1940-1941, försökte man återställa så mycket som möjligt av det gamla i kyrkan. Predikstolen från 1630-talet kom nu åter till heders. Altartavlan från år 1715 konserverades och de ursprungliga färgerna togs fram.  Tyvärr är de gamla vägg- och takmålningarna borta.

Andra inventarier:
• Dopfunten anses vara från 1200-talet. Den har bandornament upptill och nertill
•Dopfatet är tillverkat i Magdeburg 1688, kanske är det ett krigsbyte. Det är driven i mässing och är en halvmeter i diameter. Texten i fatet, översatt till svenska, lyder "ät och drick i herrens namn".
• Altaruppsatsen från 1715 i barock är gjord av Mikael Schmith. Tavlan i verkets mitt föreställer Kristus på korset omgiven av Aron, Moses och ett rikt akantuslövverk, allt snidat i trä
• Predikstolen från 1600-talet är varsamt renoverad
• De gamla nummertavlorna som hänger i koret är från 1749
• Klockan i tornet anses vara från medeltiden och har en stor och klangfull ton på grund av sin stora basdiameter.

Orgeln:
Orgeln på läktaren är tillverkad på Tostareds kyrkorgelfabrik, har sex stämmor och installerades 1960. Innan dess hade man, likt Ornunga kyrka, harmonium.

Asklanda kyrka år 1891, innan tornbygget.
Asklanda kyrka interiör år 1891.
Asklanda kyrka interiör år 1936.