Foto: Kent Pettersson

Utan kontroll

Sara Axelsson har kontroll på scen men vill låta livet vara oregiserat. Det handlar om släppa kontrollen åt Gud och bottna i det livet som finns där på insidan.

– Det fanns en tid när jag gick på gymnasiet då jag inte alls visste vem jag var. Att fråga vem jag var, det var som att fråga vad som finns utanför universum. Jag visste att jag skulle svara när någon sa mitt namn Sara, men tänkte att de andra verkar veta vem jag är. Men jag visste inte.

Nu har det gått mer än femton år sedan Sara Axelsson gick på gymnasiet men hon vet fortfarande inte vem hon är. Vid de orden kan det i första anblicken verka som att det är en vilsen och osäker kvinna. Om man inte vet vem man är kan man ju inte vara speciellt trygg.
Verkligheten är helt annorlunda, den enkla logiken att om någon säger si följer så som en given fortsättning stämmer inte. Så svart eller vitt är det inte. Livet innehåller fler färger för att använda ett begrepp Sara tycker om att använda. Kanske för att hon är en färgstark person med många roller i livet.

Artist och ungdomsledare

Sara Axelsson arbetar sedan ett år tillbaka som församlingsassistent i Varbergs församling. Tjänsten är på halvtid med fokus på ungdomar och konfirmander. Under hösten kommer Sara ikläda sig en helt annan roll under resten av yrkeslivet. Då blir det som Maria von Trapp i musikalen The Sound of Music som sätts upp på Lisbergsteatern. Det är femte gången Sara spelar Maria, två gånger tidigare på Lisebergsteatern och på Intiman i Stockholm samt Storan i Falkenberg.

Rollen är komplex och innehåller många bottnar, som livet självt. Sara tycker att den har många likheter med hur vi förändras som människor. På en bänk i gamla stenbrottet i Varberg sitter Sara och resonerar kring att veta vem hon är och att utvecklas som människa. Hon drar sig lite för att använda ordet utvecklas, för det handlar kanske inte om det. Ordet utveckling i sig handlar om att något blir bättre, men så kanske vi inte kan säga. Hon pratar om att landa i sina skor, eller kanske kan vi säga förändras.

Sara Axelsson står på scen från ett framförande av The Sound of Music
Under hösten är Sara Axelsson med i The Sound of Music på Lisebergsteatern och spelar Maria. Fotot är från 2018 när Sara var med i samma uppsättning på samma scen. Foto: Göran Wallgren

Varje ord som Sara lugnt och stilla använder för att formulera meningar som beskriver tankar bottnar i henne själv. En trygg kvinna som inte har något behov av att definiera sig själv.

– Jag tror att det är Gud som bär på den sanningen om oss själva. När vi är i honom får vi smaka mer av den. Kanske att man upplever att man får fler färger. Kanske att man blir mer hel.

Inbjudan till icke-kontroll

Förr kunde Sara tycka att det var ett problem att hon inte visste vem hon var, men inte längre. Nu försöker hon inte definiera det. Inte heller frågan om meningen med livet som filosofisk fråga är viktig för henne. Grunden, stabiliteten och tryggheten är istället en stark tillit och förtröstan på Gud.

– Gud inbjuder mig mer och mer till en ickekontroll.

Sara liksom bara är och har inget behov av att definiera sig själv genom inre eller yttre egenskaper. Att Gud vill henne är tillräckligt och grunden till allt.

Ett samhälle och människor som försöker definiera sig och skapa mening utan Gud blir rotlöst. Det är ingen konstig tanke för Sara som önskar att fler kunde få uppleva den starka grund som samhörigheten med honom kan ge.

– Det grundläggande är sökandet efter kärlek som man på många sätt kan hitta substitut för. Men det finns bara i relation till Gud tror jag. Det är där livet kan få sin rätta plats, säger Sara. På något sätt vill jag sträcka ut min hand och låta Jesus ta tag i den och leda mig. Och visa mig livet ur hans perspektiv. Det är min önskan.

Foto: Kent Pettersson

Utvecklas, avvecklas, invecklas...

Hon låter blicken sväva bort över havet, möter horisonten, eller kanske skådar den inåt i själen för att se vad som finns där för att kunna formulera det och dela det med andra. Efter en stund konstaterar hon att hon är långt ifrån färdig med det här utan hela tiden förändras. Hon påverkas av det som händer runt omkring henne och livet och samhället ställer henne hela tiden inför nya utmaningar. Sociala medier, Internet och hela världen i fickan hela tiden och mycket annat. Hur ska vi förhålla oss till det? Sara är inte emot utvecklingen och vad den kan innebära för andra, men hon tar det inte heller till sig direkt.

– Livet i sig självt utvecklas. Jag behöver inte bli en del av allting som händer runt omkring. Vi vet inte vad tekniken gör med oss eller jag vet inte vad den gör med mig.

Flera gånger reflekterar hon över att det hon säger låter väldigt präktigt och korrekt. Då betonar hon att det ju inte är så enkelt för henne heller. Att det finns mycket hon brottas med, att hon liksom många andra inte är klar utan hela tiden på väg.

 

Text och foto: Kent Pettersson, kommunikatör i Varbergs församling
Artikeln publicerades i Var med 2021 nummer 3.

Mångbottnad: Sara Axelsson är församlingsassistent i Varbergs församling. Eller det är inte det hon är, hon arbetar som det. För hon vet inte riktigt vem hon är. Det är en viktig fråga men hon trivs utan att definiera vem hon är. Det är inte det enda jobb hon har. Under hösten jobbar hon också med att vara Maria von Trapp i musikalen Sound of Music som spelas på Lisebergsteatern i Göteborg. Foto: Kent Pettersson

Fler artiklar från Var med 2021 nummer 3

Ett kyrkorum med församling som står upp.

Äntligen kan vi träffas

Efter flera månaders uppehåll i att träffas fysiskt och fira gudstjänst var det dags igen nu under juni månad.

En kvinna står och sjunger med ett kyrkfönster i bakgrunden.

Musik är bäst live

Linnéa Andersson framförde en sångcykel och kärlek och sorg vid en av sommarens första konserter.

Flöjter, saxofon, pipor och strängar ljuder i Träslövsläge kyrka

För Anders Hagberg och Johannes Landgren är det första konserten med fysiskt närvarande publik efter att pandemin bröt ut.

Ett kyrkorum med människor som sitter i bänkarna. Fotograferat bakifrån.

Igenkännandets glädje

Corona-pandemin pågår fortfarande men på grund av den höga vaccinationsgraden och minskad smittspridning börjar livet återgå lite mer till det normala.