Gaveln på en kyrka med trappor som leder upp till den röda kyrkporten.

Tillgängligare kyrka i samtiden

Trappor, ingångar och lokaler som inte är anpassade efter moderna behov finns det gott om vid Varbergs kyrka. Nu inleder Varbergs församling processen som förhoppningsvis resulterar i en kyrka som är mer funktionell och tillgänglig.

Samhället förändras och vi blir uppmärksamma på fler behov som vi måste ta hänsyn till. Det kommer också nya krav på tillgänglighet som Varbergs församling måste följa. Varbergs kyrka är 250 år gammal och har förändrats på olika sätt många gånger under åren. Nya förändringar kommer att ske i samklang med den rådande kulturmiljön.

Kyrkans tillgänglighet för rörelsehindrade behöver ses över. Idag nås kyrkotomten tillgängligt från korsningen Drottninggatan-Kyrkogatan och genom att runda Torgkiosken. Den enda tillgängliga entrén till kyrkan är via entrén på södra fasaden. Här saknas ett vindfång vilket gör att kall luft blåser in i kyrkan när dörren används.

Det finns ett behov av att utveckla Varbergs kyrka och skapa bättre förutsättningar för verksamheten. Det saknas bland annat ljudisolerade rum för enskilda samtal, samlingsrum för barn- och ungdomsgrupper, bra utrymme för att förbereda och ha kyrkkaffet, mindre gudstjänstrum i den stora kyrkan samt arbetsplatser som gör att präst, diakon, musiker och vaktmästare kan vara mer närvarande på platsen.

Arbetet med att utveckla och anpassa Varbergs Kyrka ska ske i samarbete med Kulturmiljö Halland och i dialog med Länsstyrelsen för att säkerställa de antikvariska värdena.

Varbergs församling kommer att skicka in en ansökan om planbesked med en öppen förfrågan om möjlighet att ändra detaljplanen för att ge möjlighet för en tillbyggnad. Om det blir positiva besked kommer arbetet med projekteringen att fortgå, men det kommer ta några år innan allt är klart för det är viktigt att det sker i dialog med alla berörda parter.

Här kan du ladda ner ansökan om planbesked i sin helhet. (pdf)

Varbergs kyrka

Mitt i Varberg, på torget, står Varbergs kyrka. Ett annat rum än stadens finns för den som vill. Ett heligt rum, dit alla är välkomna för stillhet, fest, gudstjänst och återhämtning.

Högmässa i Sollyckans kyrka

Gudstjänst

I gudstjänsten blir församlingen synlig och får möta varandra och Gud. Vi har många olika sorters gudstjänster vid olika tider.