Ett kyrkorum, konsertbesökare sittande i kyrkbänkarna ses bakifrån. Längst fram en flygel med en kvinna vid och en en annan kvinna som sjunger.

Musik är bäst live

Gunnar Törnqvist är lyrisk efter att ha deltagit vid en av sommarens första konserter i Varbergs kyrka. Äntligen är det möjligt att träffas för konsert igen.

– Det känns så jättebra att få gå på konsert igen. Det här var så bra och jag är tacksam.

Gunnar Törnqvist är helt lyrisk efter torgmusiken i Varbergs kyrka mitt i sommaren när restriktionerna har lättats och han kan gå på konserter och lyssna på musik.

– Det har varit en sorg att inte få höra levande musik. Den levande musiken är något alldeles extra. Och det här var något exceptionellt bra. En sopran som inte har vibrato utan sjunger på det här sättet. Linnéa gjorde det väldigt bra.

Berättande musik

Linnéa Andersson har framfört sångcykeln Frauenliebe und Leben Op 42 av Robert Schumann. En berättelse om kärlek, äktenskap och död. I konsertens inledning berättade Linnéa om dramaturgin i berättelsen och musiken. Även om man inte kan tyska eller hade tillgång till programbladet med engelsk översättning av texten gick den fram med hjälp av den korta introduktionen.

Dans och stillhet

Det var ljuvligt att uppleva Linnéas röst och flygelns toner samstämt dansa i kyrkan. Långa svepande steg i rummet följt av ivrigt energiskt skuttande på kyrkbänkarnas ryggar och svingande i takkronorna. Louise Muhl är en av Varbergs församlings musiker och hon spelade på flygeln under konserten.

De knappt 70 deltagarna ville inte sluta att applådera efter konserten. Nästan lite tråkigt att det inte är tradition med extranummer vid konserter i kyrkan. Kanske hade vi kunnat få höra ett av styckena från sångcykeln, eller kanske Ballade i g-moll av Johannes Brahms som inledde torgmusiken.

Gott om plats

Konserten var efter att restriktionerna lättades till att vara 300 personer vid samlingar inomhus med sittande publik. Dock måste avståndet mellan sällskap hållas. Varbergs kyrka är stor och det är inga problem att sitta upp mot 100 personer utan att det blir trångt, det får trots allt plats mer än 600 personer i en fullsatt kyrka. Det är bra att restriktionerna har lättats och det går att anpassa samlingarnas storlek efter lokalen. I de andra två kyrkorna i Varbergs församling, Sollyckans och Apelvikshöjds kyrkor, kan det inte vara lika mycket människor innan det upplevs som trångt och blir fullt.

Text och foto: Kent Pettersson, kommunikatör i Varbergs församling
Artikeln är publicerade i Var med 2021 nummer 3

Fler artiklar från Var med 2021 nummer 3

Att släppa kontrollen

Sara Axelsson har kontroll på scen men vill låta livet vara oregiserat.

Ett kyrkorum med församling som står upp.

Äntligen kan vi träffas

Efter flera månaders uppehåll i att träffas fysiskt och fira gudstjänst var det dags igen nu under juni månad.

Ett kyrkorum med människor som sitter i bänkarna. Fotograferat bakifrån.

Igenkännandets glädje

Corona-pandemin pågår fortfarande men på grund av den höga vaccinationsgraden och minskad smittspridning börjar livet återgå lite mer till det normala.

Flöjter, saxofon, pipor och strängar ljuder i Träslövsläge kyrka

För Anders Hagberg och Johannes Landgren är det första konserten med fysiskt närvarande publik efter att pandemin bröt ut.