Två blanketter som.

Fonder

Boende och hjälpbehövande i Varbergs församling kan ansökan om ekonomiskt bidrag.

En del av de ekonomiska resurser diakonerna i Varbergs församling förfogar över kommer från Föreningen Varbergs församlingsdiakoni. Det är pengar som samlas in och ges som gåvor till föreningen och diakonerna använder sedan pengarna för att hjälpa behövande.

De gåvorna delas ut via diakonimottagningen.

Hjälp att fylla i blanketter

Behöver du hjälp att fylla i blanketterna så är det möjligt att få på torsdagar 13:00-14:30 i det diakonala caféet som är öppet i samband med diakonimottagningen. Du hittar caféet utanför expeditionen i Katarinasalen.

Fonder

Det finns även några fonder som Varbergs församling ansvara för som det går att söka pengar från.

Julia Johanssons stiftelse

Julia Johanssons stifelse delas ut till hjälpbehövande kvinnor, 60 år och äldre, boende i Varbergs församling. Medlemskap i Svenska kyrkan är inte nödvändigt. Ekonomiskt bidrag ges i första hand som hjälp till boendekostnad och i andra hand till dem som kan betraktas som behövande. Förtur ges till ensamstående. Högsta årsinkomst 229 200 kronor för att räknas som behövande.

Nästa ansökningstillfälle är senast fredag 19 april.
Här kan du ladda ner ansökningsblankett. (pdf)

Stiftelsen Varbergs församlings Samfond för hjälpbehövande

Stiftelsen Varbergs församlings Samfond delas ut till ekonomiskt hjälpbehövande män och kvinnor som är folkbokförda i Varbergs församling och medlemmar i Svenska kyrkan. Ingen åldersgräns finns för denna stiftelse. Högsta årsinkomst 229 200 kronor för att räknas som behövande.

Nästa ansökningstillfälle är senast fredag 19 april.
Här kan du ladda ner ansökningsblankett. (pdf)

Stiftelsen Aftonsol

Stiftelsen Aftonsol delar ut bidrag som hjälp till boendekostnad.
Bidragen är till män och kvinnor, 60 år och äldre med låg inkomst/pension och som varit bosatta i Varbergs församling sedan minst fem år.

Ifylld blankett skickas till Varbergs församling, Box 218, 432 25 Varberg, eller lämnas till expeditionen på Sveagatan 24.

När det är bestämt när nästa utdelningstillfälle är publiceras det här.

Behandling av personuppgifter

Information om hur vi behandlar personuppgifter i samband med fondansökningar finns här.

För mer information om fonderna, kontakta någon av församlingens diakoner.

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen.

Diakonimottagning

I vår diakonimottagning kan du som lever i en utsatt ekonomisk situation få stöd och hjälp.

Församlingens expedition

Telefon: 0340-81 300, läs mer om öppettider och kontaktvägar här.