Kyrkor Kvänum församling
Foto: Vara pastorat

Kvänums kyrka & kyrkogård

Kvänums kyrka

Vid 1800-talets slut behövde Kvänumsborna följa med i utvecklingen och det blev järnvägens dragning med Västgötabanan som skapade ett nytt stationssamhälle. En medeltida kyrka låg då på en höjd i gamla Kvänums kyrkby, ca 1 km ifrån nuvarande kyrkplats. Kvänum blomstrade och en kyrka behövdes.

Den nya kyrkan uppfördes år 1867  av byggmästaren från Värsås vid namn Anders Pettersson, efter arkitekt Axel Fredrik Nyströms ritningar. Kyrkan har en text i fasaden, en detalj som många andra byggnader fått under samma tid. Ära ware Gud pryder denna kyrka med sina guldbokstäver.

Kyrkogården anlades i samband med nybygget och har flertalet gravar med samma efternamn, vilket vittnar om att många varit trogna sin hembygd. Ovanligt många är gravvårdar över kvinnor och flera är påkostade med unika utseenden. Selma Warmarks sten har t.ex. en etsad bild och en äldre gravvård finns över flickan Alma Erika Nilsson som föddes i Skåne men dog i Kvänum.

Arkitekten

Axel Fredrik Nyström är arkitekten bakom Kvänums och Tråvads kyrkor.

Axel Fredrik föddes i Stockholm och studerade vid Konstakademien 1849 och blev senare arkitekten till Drottningholms slott och utnämndes till hovintendent 1875. Han var också ledamot av Konstakademien och från 1886 anställd i Överintendentsämbetet.

Som ledande arkitekt där hade Nyström ett huvudansvar för Sveriges kyrkobyggande. Det intresse han hyste för medeltidens kyrkor kom bara indirekt till uttryck i de landskyrkor han ritade. Från 1816 och framåt utförde han ritningar till många landskyrkor.

Det som framträtt hos gotikens rum är ljuset, rymden och den arkitektoniska stringensen. I Nyströms arbeten med kyrkobyggen överfördes dessa egenskaper i enkla klassiska former. Därmed bidrog han till att forma det typiska kyrkorummet som rådde i byggandet i mitten av 1800-talet. Framträdande är den stramt hållna, rymliga och rikligt belysta kyrkorummet.