Vara kyrka i Vara församling
Foto: Vara pastorat

Vara kyrka & kyrkogård

Vara kyrka invigdes 3 söndagen i Advent 1902 (14 december) av biskop E.J. Keijser. Före det fanns en liten medeltida kyrka men när stationssamhället växte fanns det behov av en ny kyrka.

De äldsta inventarierna i den nya kyrkan är altarskåpsrelieferna och predikstolen från den gamla medeltida kyrkan.  Dopfunten är också medeltida men den är troligen från Önums kyrka ursprungligen.

Nattvardskalken som ännu idag används kommer från 1800-talet. Sin nuvarande utformning fick kyrkan i samband med 1994-års renovering då kyrkan återställde i sitt ursprungliga skick från 1902.

Vara kyrkogård med kapellet anlades 1905 är belägen ett par hundra meter från kyrkan.

Arkitekten

Frans Adolf Wahlström är arkitekt till kyrkorna i Vara och Long.

Frans föddes 1857 i Axtorp, Varola socken, Skaraborgs län. Han föddes som son till hemmansägare Lars Johan Andersson i Axtorp sydöst om Skövde och nämns i källor omväxlande som Frans Adolf Andersson och Frans Adolf Larsson innan han slutligen antar efternamnet Wahlström.

Familjen emigrerade år 1870 till Amerika men flyttade tillbaka efter några år. 1882 flyttade Wahlström till Karlstad en kort period innan han 1884 flyttade till Skövde.

Som arkitekt verkade Wahlström främst i Skaraborgs län och ritade en mängd olika typer av byggnader: villor, hyreshus och centrumbyggnader. Likaså tjänstebostäder längs Göta Kanal som arkitekten Fredrik Blom var delaktig i för utstakning (se Sparlösa kyrka). I Skaraborg finns också tingshuset i Tidaholm och en gymnastiksal i Skara ritade av Wahlström.

Flera av Wahlströms ritade byggnader kan kännas igen på stilen där huskroppen är helt symmetrisk med svagt framskjutande tvärställda gavlar eller flyglar. Wahlström ritade även ett flertal nya kyrkor samt var med som rådgivare vid renoveringar av många kyrkor.

Frans Adolf Wahlström avled 1916 i Skövde.