Hällums kyrka. Ej längre i församlingens ägo.

Hällums kyrka

Hällums kyrka är inte längre i bruk eller i församlingens ägo.

Hällums kyrka - ur bruk 2023

Hällums äldre kyrka revs 1860 och där finns lämningar av en medeltida kyrkplats.

Hällums altartavla finns nu i Vara församlingshem.

Kyrkan togs ur bruk under våren 2023 och bland annat flyttades altartavlan av Sylvia Knuuth till Vara församlingshem. Urbruktagandet underlättades av att kyrkan saknade kyrkogård med gravplatser liksom närheten till Skarstad kyrka där även begravningar kan ske. Hällums altartavla och dopfunt med stilrent silverarbete hör nu hemma i Vara församlingshem.

Någon kilometer norr om den gamla kyrkan uppfördes 1956 en kapelliknande kyrka. Detta gjordes möjligt genom två syföreningars idogt sparande under 35 års tid. Arkitekten bakom var Bo Wedenmark. Han skall delvis sägs det varit inspirerad av indiska tempel när han ritade den. Marken skänktes av Stora Halla egendom.