Gravsten med rosa rosor
Foto: Titti Fabritius

Gravstenar som tas bort

Varför och när tas en gravsten bort?

Gravrättsinnehavarens rättigheter

Själva gravstenen är gravrättsinnehavarens egendom. Oftast väljer de flesta att överlåta den till kyrkogårdsförvaltningen, en del vill att stenen ska krossas. Men gravrättsinnehavaren kan även ta hem stenen eller återbruka den under värdiga former.

Önskar du ta bort en gravsten?

Finns en önskan att ta bort gravstenen, skriver gravrättsinnehavaren under en blankett för Återlämnande av gravrätt hos Kyrkogårdskansliet. Då finns några alternativ att välja på:

• gravanordningen överlåtes till kyrkogårdsförvaltningen
  • gravrättsinnehavaren tar själv bort gravanordningen inom sex månader

Hur länge finns gravrätten kvar?

Gammal stor gravsten som har fallit omkull och gått sönder.
Lösa gravstenar utgör skaderisk Foto: Titti Fabritius

En gravrätt varar i 25 år. Ibland tas graven bort tidigare på gravrättsinnehavarens begäran och då tas gravstenen bort.

Om gravrättsinnehavarens vilja att ta bort stenen inte uppfylls sviker kyrkogårdsförvaltningen sin uppgift.

Gravplatser som inte behålls

Många äldre gravplatser saknar gravrättsinnehavare. Kyrkogårdsförvaltningen har aktivt har sökt att få kontakt med efterlevande på flera sätt.

• Minst två år finns gröna skyltar på gravarna med uppmaningen att ta kontakt med kyrkogårdsförvaltningen.
  • Brev till kvarlevande anhöriga skickas ut.
  • Anslag finns på aktuell kyrkogård, på hemsidan och hos Kyrkogårdskansliet.

Trots eftersökta gravrättsinnehavare kan det fortfarande vara så att ingen anhörig önskar ta ansvar för graven. När ingen har hört av sig tillfaller gravanordningen förvaltningen och måste då tas om hand enligt regelverket.

Kulturgravar

Innan en sten tas bort bedöms alltid dess kulturhistoriska värde. Denna värdering görs i samarbete med Länsmuseet. Klassas gravanordningen som kulturhistoriskt intressant sparas stenen och sköts av förvaltningen. Skötseln av dessa stenar bekostas av den begravningsavgift som alla betalar.

Om andra stenar ska bevaras kommer dessa att övergå i församlingens ägo, och kommer att belasta församlingens ekonomi. Gravskötsel och säkring av gravanordningar är dyrt. Om man vill att församlingen ska avsätta pengar till detta blir det på bekostnad av annan verksamhet som körer, barn- och ungdomsgrupper, församlingsblad med mera, renoveringar av kyrkor och byggnader samt personal.

Farliga gravstenar och gravstenssäkring

Sedan en flicka avled då en gravsten välte på en kyrkogård i Västra Götaland för ett antal år sedan kom klara direktiv om hur stort tryck en gravsten ska tåla. Arbetet med gravstenssäkring sker numera efter schemalagda rutiner.

Gravstenarna tryckprovas och sedan måste de stenar som inte klarar testet säkras på olika sätt. En del måste läggas ner för att annan lösning inte är möjlig medan en del får nytt fundament eller pålar som stabiliserar stenen.