Fyrunga kyrka sommartid.
Foto: Titti Fabritius

Fyrunga kyrka & kyrkogård

Fyrunga från 1100-tal till nutid

Från gråsten till nybygge och ombyggnationer

Till platsen för Fyrunga nutida kyrka sökte sig medeltidens människor redan på 1100-talet till den den tidigare stenkyrkan byggd av gråsten. Den revs och ersattes 1874 med dagens så kallade centralkyrka (byggs på en grund som är ett likformigt kors). Det var byggmästare Anders Petterson i Värsås som följde arkitekt Ludvig Hedins ritningar i nygotisk stil.

Fasaden vitputsades och fönstren blev typiska för den nygotiska stilen med spetsbågsfönster. Taket täcktes med skiffer och spiran kopparkläddes, innertak med träkryssvalv. I mitten av taket finns tornet med en lanternin.

Under ledning av Adolf Niklasson gjordes en omfattande restaurering 1952 som förändrade kyrkans inre ganska mycket. Centralkyrkokaraktären är idag inte lika tydlig eftersom man gjorde inbyggnader under läktarna. Exteriört förändras kyrkan endast lite då man tog upp en ny ingång österut.

En klockstapel byggdes 1946 av Ärland Noreen och dit flyttades de tidigare inbyggda klockorna från kyrkan. Dessa återställdes dock redan 1952 under renoveringen och klockstapeln togs till Årsta kyrka i Stockholm istället.

Klockorna, dopfunten och orgeln

• Lillklockan är en enkel klocka av medeltida typ och saknar inskriptioner.
  • Storklockan köptes in från Bitterna socken.
  • Dopfunten är från 1200-talet.
  • Orgeln finns på läktaren mot öster och är i stort sett orörd sedan 1912 av Eskil Lundén från Göteborg.

Vill du veta mer om orgeln?

Kartsök och mer läsning finns på Skara stifts Orgelinventering

Vigselkyrkan, slottet och Littorin

Fyrunga kyrka har lokalt blivit känd som ”Slottets vigselkyrka” fastän kyrkan är i församlingens ägo. Det hänger ihop med att det närbelägna Bjertorps slott är en etablerad aktör för arrangeman för bland annat blivande brudpar.

Varabygdens församling erbjuder präst och församlingens kyrka i Fyrunga samt deltar vid bröllopsmässor och Drop-in-vigslar.

Slottet byggdes av Knut Henrik Littorin (född och begraven i Fyrunga 16 sep 1861 – 2 okt 1939). Familjen har sin grav till vänster om kyrkans entrégång. Littorins spännande historia från det vågade och påkostade slottsbygget fram till den sista viloplatsen hittar på Bjertorps slotts hemsida här.

Arkitekten

Ludvig Hedin är arkitekten bakom kyrkorna i Fyrunga och Larv.

Abraham Ludvig Hedin född 1826 i Stockholm var en svensk arkitekt, bosatt i Stockholm.

Hedin studerade vid Kungliga Akademien för de fria konsterna 1842–1849 och arbetade därefter vid i Fångvårdsstyrelsen och Överintendentsämbetet. Som arkitekt deltog han i om- och tillbyggnad av cirka 100 svenska kyrkor. Mellan åren 1863 och 1898 verkade han som stadsarkitekt i Stockholm.

I stället för en totalsanering av Gamla stan i Stockholm började man i slutet av 1800- och början av 1900-talet att riva, snygga till eller putsa upp enskilda fastigheter. Omgestaltningar av husfasader i Gamla stan godkände Hedin som stadsarkitekt många ändringsritningar. I vår tid är detta ett välbesökt och uppskattat turistmål, Ludvig Hedin var gift med Anna Sofia Karolina Berlin. De fick sonen och sedermera berömda upptäcktsresanden och författaren Sven Hedin och dottern Alma Hedin, grundare av Blomsterfonden, känd för sitt engagemang för fattiga och äldre.

Hedin ritade bland mycket annat Långholmens fängelse i Stockholm och den i visan så omsjungna Eldkvarn som brann ner med ett våldsamt förlopp. På den platsen ligger idag Stockholms Stadshus.