Lucka16

Hej och välkommen till min julkalender!

Varje dag fram till julafton kommer du att få tips på en god gärning att göra och ett pyssel.

Dagens goda gärning

Goda gärningar är att hjälpa någon annan bara för att vara snäll. Om du gör en god gärning och någon vill tacka dig, så kan du säga: "Du behöver inte tacka mig, men du får väldigt gärna försöka ge en god gärning vidare".

Här kommer dagens goda gärning:

Försök att vara en extra bra kompis idag.

Dagens pyssel: Herdar

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Nu är det dags att göra herdar till vår julkrubba. Det vi gjort tidigare hittar du i lucka 3, 5, 8 och 9. Vi ger förslag på två olika herdar. Till den ena har vi använt tyg och till den andra papper. Så gör den som passar dig.

Du behöver till herde med tyg:

• En toarulle
  • Några tygbitar
  • Sax
  • Två piprensare
  • Lim
  • En liten bit vitt papper
  • En svart tuschpenna

Gör så här:

A. Linda in toarullen i en tygbit och limma fast den. Lägg en annan tygbit över huvudet och sätt fast den med en piprensare som du virar ihop bakom huvudet så det sitter fast.

B. Rita en cirkel på papperet som ska bli herdens ansikte. Måla dit ögon och mun och klipp sedan ut cirkeln.

C. Klipp ut några små tygpluppar som du limmar fast på kroppen som händer. Ta den andra piprensaren och böj till den till en stav. Klipp av den om du tycker att den är för lång. Limma fast den på en av herdens händer.

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Om du vill göra en herde med papper i stället för tyg så gör du likadant som tygherden. Kolla här nedanför:

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Nu är våra fina herdar klara och flyttar till Maria och Josef och åsnan som redan är i stallet.