Lucka12

Hej och välkommen till min julkalender!

Varje dag fram till julafton kommer du att få tips på en god gärning att göra och ett pyssel.

Dagens goda gärning

Goda gärningar är att hjälpa någon annan bara för att vara snäll. Om du gör en god gärning och någon vill tacka dig, så kan du säga: "Du behöver inte tacka mig, men du får väldigt gärna försöka ge en god gärning vidare".

Här kommer dagens goda gärning:

Plocka upp nåt skräp du hittar i naturen och släng på rätt ställe.

Dagens pyssel: Stjärnor av toarullar

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Stjärnor hör till när det blir jul. Här kommer ett pyssel där du kan göra stjärnor av toarullar. Tänk vad mycket fint man kan göra av skräp! :)

Du behöver:

• Toarullar
  • Lim
  • Sax
  • Färg eller glitterpulver
  • Tråd

Gör så här:

A-B. Klipp fem lika breda cirklar av en toarulle. Tryck ihop cirklarna lite lätt så de blir lite spetsiga.

C. Måla dem i nån fin färg eller smeta lim på dem och pudra på glitter.

D. Limma ihop två av cirklarna. Håll ihop cirklarna en stund så att limmet hinner fästa ordentligt. Fortsätt sedan att limma ihop cirklarna en efter en tills det blir en stjärna.

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Nu är det bara att knyta fast en tråd och hänga upp!