Lucka 8

Hej och välkommen till min julkalender!

Varje dag fram till julafton kommer du att få tips på en god gärning att göra och ett pyssel.

Dagens goda gärning

Goda gärningar är att hjälpa någon annan bara för att vara snäll. Om du gör en god gärning och någon vill tacka dig, så kan du säga: "Du behöver inte tacka mig, men du får väldigt gärna försöka ge en god gärning vidare".

Här kommer dagens goda gärning:

Hjälp till att duka fram på bordet. Hemma, eller kanske på skolan eller förskolan?

Dagens pyssel: Josef

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Nu är det dags för Josef att få flytta in i stallet med Maria. Stallet gjorde vi i lucka 3 och Maria i lucka 5 om du vill kolla hur vi gjorde.

Du behöver:

• En tom toarulle
  • Några bitar tyg
  • Vitt papper
  • En liten bit garn eller snöre
  • Lim
  • Tuschpennor

Gör så här:

A. Rita en cirkel på papperet. Du kan använda toarullen eller ett värmeljus om du vill få hjälp med formen.

B. Rita ett ansikte till Josef i cirkeln. Kanske lite skägg?

C. Rulla in toarullen i en tygbit och limma fast. Klipp ut Josefs ansikte och limma fast det utanpå rullen.

D. Ta en liten tygbit och lägg över Josefs "huvud". Knyt en bit garn eller snöre runt huvudet.

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Nu är det bara att ställa in Josef tillsammans med Maria i stallet. Så bra att Maria inte behöver vara ensam längre.