Lucka 7

Hej och välkommen till min julkalender!

Varje dag fram till julafton kommer du att få tips på en god gärning att göra och ett pyssel.

Dagens goda gärning

Goda gärningar är att hjälpa någon annan bara för att vara snäll. Om du gör en god gärning och någon vill tacka dig, så kan du säga: "Du behöver inte tacka mig, men du får väldigt gärna försöka ge en god gärning vidare".

Här kommer dagens goda gärning:

Sjung en sång för nån i familjen.

Dagens pyssel: Änglar

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Idag blir det änglar. Vi har två förslag så du kan välja ett av dem eller båda. Det är en bullformsängel och en pappersrulleängel.

Du behöver till en bullformsängel:

• 2 bull- eller muffinsformar
  • En piprensare
  • Sax
  • Lim
  • Tråd
Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Gör bullformsängeln så här:

A. Vik piprensaren på mitten. Vrid om överst på piprensaren så det blir en cirkel på cirka en centimeter i diameter.

B. Ta en muffinsform och stryk ut kanterna så formen blir helt platt. Vik in två av sidorna mot mitten så att formen blir en avlång trekant. Lägg piprensaren försiktigt innanför den avlånga triangeln så att cirkeln är ovanför formen och ändarna på piprensaren syns längst ned som ben. Limma fast piprensaren i formen. Limma även de invikta kanterna på formen så att de sitter ihop.

C. Klipp ut änglavingar, av den andra muffinsformen. Använd cirka halva formen. Limma fast vingarna på baksidan av den avlånga triangeln.

D. Klipp en bit tråd och knyt fast det i cirkeln. Sedan är den klar att hänga upp!

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Du behöver till en pappersrulleängel:

• En tom rulle från hushållspapper, eller en toarulle om du vill ha en mindre ängel
  • En tygbit som räcker att rulla in rullen i
  • Sax
  • Lim
  • Lite garn
  • Ett tårtpapper
  • En piprensare
  • En liten bit vitt papper
  • Tuschpennor
Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Gör pappersrulleängeln så här:

A. Rulla in rullen i typbiten och limma fast den. Limma också fast en tuss med garn som hår.

B. Gör en gloria av piprensaren. Gör den så att det blir en ring längst uppe och en pinne som sticker ner.

C. Limma fast glorian i rullen. Du kan gömma den lite i håret. Klipp av en bit av tårtpapperet, lite mindre än hälften. Klistra fast den som vingar på ängelns rygg.

D. Rita en cirkel på papperet. Använd tuschpennorna för att rita ett ansikte. Klipp ut det och limma fast på rullen under ängelns hår. Klart!