Lucka 5

Hej och välkommen till min julkalender!

Idag ska vi göra den första figuren till stallet. Det är Maria, Jesus mamma, som ska få äran att vara först att flytta in.

Dagens goda gärning

Goda gärningar är att hjälpa någon annan bara för att vara snäll. Om du gör en god gärning och någon vill tacka dig, så kan du säga: "Du behöver inte tacka mig, men du får väldigt gärna försöka ge en god gärning vidare".

Här kommer dagens goda gärning:

Hjälp nån som är mindre än dig med nåt.

Dagens pyssel: Maria

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

Maria var Jesus mamma. Hon var nog en helt vanlig ung kvinna som fick betyda något alldeles extra. Så är det faktiskt med oss alla, att vi betyder nåt för andra. Maria fick bli Jesus mamma och ta hand om honom när han var barn. Du och jag betyder nåt för andra genom att hjälpa till med nåt, göra nån glad, hålla nåns hand och genom att bara finnas till.

Du behöver:

• En toarulle
  • Tygbitar
  • Sax
  • Blyertspenna
  • Vitt papper
  • Tuschpennor (svart och röd)

Gör så här:

1. Använd toarullen för att rita en rund cirkel på pappret. Rita ett ansikte i cirkeln och klipp ut den.

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

2. Rulla in toarullen i en tygbit och limma fast den.

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

3. Limma fast ansiktet på den övre delen av rullen.

Foto: Vännäs-Bjurholms pastorat

4. Klipp till en liten tygbit och lägg över "huvudet" som en sjal. Knyt en snöre rund för att det ska sitta lite bättre. Ställ in Maria i stallet som du gjort ett sånt. En beskrivning på hur du gör stallet hittar du i Lucka 3.